Ontgrenzen gaat door

• 5 juli 2024

Museum Arnhem en het Valkhof Museum zijn opnieuw door het rijk gehonoreerd  met de BIS, de culturele Basis Infrastructuur. Dat betekent dat beide musea doorgaan met Ontgrenzen, het maken van tentoonstellingen mét publiek, voor nieuw publiek.

In de subsidieperiode 2021 … 2024 heeft Museum Arnhem samen met Valkhof Museum het onderzoeksprogramma ‘Ontgrenzen’ ontwikkeld. Museum Arnhem was daarvan de penvoerder. Vanuit ‘Ontgrenzen’ ontstond elk jaar een tentoonstelling met publieksprogrammering in een van beide musea. De laatste tentoonstelling wordt in het najaar van 2024 in Museum Arnhem georganiseerd.
Het public in residence heeft de meest opvallende rol in het onderzoeksprogramma. Het trok binnen een tentoonstellingsproject gelijkwaardig en langdurig op met het museum en nam soms zelfs de regie over
ten aanzien van conceptontwikkeling, publieksprogrammering of collectionering.

In co-creatie met mensen uit de doelgroep gaan de musea aan de slag met een nieuwe reeks:

2026: Hier – Indonesië  (Museum Arnhem)
2027: Dicht bij huis – het grensgebied Nederland Duitsland (Valkhof Museum)
2028: Kunst en Parkinson (Valkhof Museum)
2028: Ongekend Subliem – de kracht van neurodiversiteit (Museum Arnhem)

De toekenning is ook een erkenning voor de vier gerealiseerde Ontgrenzen-tentoonstellingen ‘How Dare You Make M ee Feel This Way’ en ‘Na Regen Komt Neonlicht’ in Museum Arnhem en ‘Moving Stones’ en ‘Into the Black Hole’ in Museum Valkhof.

‘Na ‘Regen komt Neonlicht’ is nog te zien tot en met 18 augustus.