Kleurrijk excursieprogramma in Maastricht

• 11 september 2024

Het Bonnefanten Museum wachtte al lang op een bezoek van de Vrienden. Nu doet zich een uitstekende gelegenheid voor om af te reizen naar het diepe zuiden. We gaan voor de tentoonstelling This is not the end of the road van Malgorzata Mirga-Tas, die een ode brengt aan haar rondreizende voorouders en aan sterke vrouwen uit de Roma-gemeenschap. Haar solo tentoonstelling rekent af met negatieve stereotypen. In het magnum opus Re-enchanting the World komen alle belangrijke thema’s en beeldtalen uit het werk van Mirga-Tas samen. Deze grootse werken maakte ze voor het Poolse paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2022. Bonnefanten brengt de wandtapijten weer samen.

Met behoud van karakter

Een tweede doel van onze reis is de expositie Met behoud van karakter. Bonnefanten en buitenplaats Kasteel Wijlre presenteren gezamenlijk een uniek en integraal overzicht van de voormalige privé-collectie van het Limburgse verzamelaarsechtpaar Marlies en Jo Eyck. Het is voor het eerst dat de collectie in zijn volle omvang wordt tentoongesteld. Met behoud van karakter omvat 147 werken van 60 kunstenaars en wordt getoond in drie clusters, verspreid over tien zalen in het Bonnefanten Museum. De eerste twee zalen tonen een groep abstracte sculpturen uit de jaren 1980 en een uitgebreide reeks werken van één kunstenaar: de ‘computerpionier’ Peter Struycken.

Bonnefanten Museum

Daarna geven vijf zalen een beeld van de toenemende veelvormigheid van de collectie vanaf de jaren ‘90 met onder meer werken van Carel Visser, Ger van Elk en Guido Geelen. Maar ook Luc Tuymans, Marlene Dumas, Keith Edmier en Fons Haagmans. De laatste drie zalen, waaronder de monumentale kopzaal, zijn gewijd aan de geometrisch-abstracte werken uit de jaren 1960 en 1970. De schilderijen en werken op papier zijn van internationale allure met werken van onder anderen François Morellet en Richard Paul Lohse.

Marlies en Jo Eyck vestigden hiermee hun naam in de kunstwereld.

Na de lunch brengt de bus ons naar de binnenstad, waar veel cultureels te zien en te doen is. Dat kan dan op eigen gelegenheid naar eigen wens en voorkeur (shoppen of en terrasje pakken mag natuurlijk ook). Enkele suggesties zijn: Fotomuseum aan het Vrijthof, Marres: Huis voor Hedendaagse Cultuur, of de Sfinxpassage waar 250 tegeltableaus het verhaal van de Sphinx-fabrieken vertellen die bijna 200 jaar geleden werden opgericht onder de leuze Van serviezen tot wc-potten.

07.45 Vertrek Velp
10.30 Aankomst Maastricht
10.30 … 11.15 Koffie met Limburgse vlaai
11.15 … 12.30 Start rondleidingen in twee groepen naar de exposities This is not the end of the road en Met behoud van karakter