Een dag uit het leven van een Vriend

• 8 juni 2024

D-day, verkiezingsdag, signeersessie Klaas Gubbels, rondleiding langs Beelden op de Berg… 6 juni was een actieve dag voor een aantal museumvrienden.

Eerst op pad om te proberen het Europese Parlement een duwtje in de goede richting te geven. Dat is belangrijk om uiteenlopende – en voor iedereen verschillende – redenen, maar vooral ook om te zorgen dat een D-day nooit meer nodig is.

Daarna naar Café Pierre in het museum, waar Klaas Gubbels klaar zat met potlood met versgeslepen punt, kop koffie en een gebakje. Al snel vormde zich een lange rij fans, met de te signeren boeken onder de arm. “Dan heb ik het toch allemaal niet voor niets gedaan”, was Gubbels’ laconieke reactie bij de grote opkomst.

Met niets iets

Vlak tegenover het museum vertrekt de nieuwe trolleybus naar Wageningen, waar in het prachtige Belmonte Arboretum veertig Vrienden werden ontvangen met koffie en gebak. Conservator Mirjam Westen nam de Vrienden in twee groepen mee langs de werken van veertien internationale kunstenaars. Daar vertelde ze de interessante, dikwijls bizarre en schrijnende achtergronden bij de geëxposeerde kunstwerken. Zo was er het monument voor de honderden ter dood gebrachte Nederlandse vrouwen en mannen die waren beschuldigd van hekserij – omdat ze zich bezighielden met kruidengeneeskunde. Of het verhaal van de kinaboom uit Zuid-Amerika. Uit de bast van deze boom werd kinine gewonnen en toen de Europese kolonisatoren dat ontdekten leidde het tot het eerste farmaceutische kartel, in handen van Nederland.

Allemaal voorbeelden waarin de mens als ‘kroon op de schepping’ meent de natuur naar zijn hand te kunnen zetten, met alle onzalige gevolgen van dien.

Kortom: een bezoek aan het Belmonte Arboretum is van harte aanbevolen. Je moet het doen zonder de verhalen van Mirjam, maar je kunt je wel op zondagmiddagen om 14.00 uur aansluiten bij rondleidingen en bovendien is in het informatiecentrum bij de ingang niet alleen koffie en gebak, maar ook uitgebreide documentatie (inclusief plattegrond) te verkrijgen over deze twaalfde editie van Beelden op de Berg.

Lees hier meer over de veertien deelnemende kunstenaars

Mirjam Westen en Klaas Gubbels zijn Vriend van Museum Arnhem!
Ook Vriend worden? Klik hier