Was Arnhem wel een romantische stad?’

• 7 oktober 2024

De tentoonstelling Arnhem, romantische stad? in het Erfgoedcentrum in Rozet laat zien hoe de ‘geromantiseerde’ blik op landschappen het Arnhemse landschap in de 19e eeuw veranderde. Maar: was Arnhem wel in alle opzichten een romantische stad? Deze gratis toegankelijke expositie van Museum Arnhem is tot en met 27 september 2025 te zien in het Erfgoedcentrum in Rozet.

Arnhem heeft heuvels, bossen en groene parken en is meerdere keren uitgeroepen tot de ‘groenste stad van Nederland’ en zelfs de ‘groenste stad van Europa’. Toch zag Arnhem er niet altijd zo uit; ooit werd het omgeven door een heidelandschap.

Vanaf de 17e eeuw veranderde dit: rijke Arnhemmers lieten in en rondom Arnhem landgoederen aanleggen met onder meer ‘geld uit de koloniën’. In de 19e eeuw voegde men vervolgens op grote schaal paden, waterpartijen, bruggetjes, beelden en bomen toe aan tuinen, parken en buitenplaatsen, geïnspireerd door de Engelse landschapstijl die toen erg populair was. De Arnhemse VVV promootte dit landschap ondertussen uitvoerig om toeristen naar de stad te trekken. Achter deze pracht en praal verschool echter ook armoede. De arbeidersklasse woonde in slechte omstandigheden in aparte wijken. Deze werden zorgvuldig afgeschermd voor de rijke Arnhemmers en de toeristen die de stad van geld moesten voorzien.

Langstraat, ca. 1930, Gelders Archief 1501-04-6788

Aan de hand van schilderijen, foto’s, kaarten, boeken en souvenirs uit die tijd – uit de collecties van het Gelders Archief, de Gelderland Bibliotheek en Museum Arnhem – maken bezoekers in Arnhem, romantische stad? kennis met deze beide kanten van Arnhem en kunnen ze zelf beoordelen in hoeverre Arnhem een romantische stad was.

Bezoekersinformatie

Arnhem, romantische stad? is tot en met 27 september 2025 te zien in het Erfgoedcentrum in Rozet (Kortestraat 16, Arnhem), op tien minuten lopen van Museum Arnhem. Je vindt het Erfgoedcentrum op verdieping -1 van Rozet. Het is maandag van 13.00 … 17.00 uur en dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 … 17.00 uur gratis te bezoeken.

Duizelsteeg, ca. 1920, Gelders Archief 1501-04-3040