Talk en performances ‘Mapping Colonial History’

• 17 juni 2024

Op zaterdag 29 juni en zondag 30 juni kun je je verdiepen in de tentoonstelling Sithabile Mlotshwa –  Inheritance –  Mapping Colonial History # 2. Op beide dagen is een programma met talks en performances in en rondom het museum te ontdekken. Het hele programma wordt in het Engels aangeboden.

Programma zaterdag 29 juni

11.00 … 11.45 uur: Workshops voor kinderen in de Studio (maximaal 30 personen)
12.00 … 13.00 uur: Rondleiding door de tentoonstelling en gesprek met Sithabile Mlotshwa en Nchimunya Clark Siachaba in De Koepel
13.15 … 13.25 uur: Jamsessie in de beeldentuin
13.30 … 13.35 uur: Solo- optreden van Joachim Thys in de beeldentuin
13.40 … 14.40 uur: Gesprekken over koloniale geschiedenis en erfenissen: de Nederlandse koloniale voetafdruk op continenten, met historicus Karwan Fatah Black in de beeldentuin
14.40 … 14.50 uur: Solo- optreden van Joachim Thys in de beeldentuin

Programma zondag 30 juni

11.00 … 11.45 uur: Workshops voor kinderen in de Studio (maximaal 30 personen)
13.15 … 13.25 uur: Jamsessie in de beeldentuin
13.30 … 13.35 uur: Solo- optreden van Joachim Thys in de beeldentuin
13.40 … 14.40 uur: Gesprekken over koloniaal geweld en verzet met historicus Wendy Willems in de beeldentuin
14.40 … 14.50 uur: Solo-optreden van Joachim Thys in de beeldentuin

Wanneer? Zaterdag 29 juni en zondag 30 juni 2024, 11.00 … 15.00 uur
Waar? De Studio, De Koepel en de beeldentuin van Museum Arnhem
Taal? Het hele programma wordt in het Engels aangeboden.
Kosten? Deelname is gratis.
Deelnemen? Meld je van tevoren aan via info@museumarnhem.nl. Vergeet hierbij niet te vermelden: je naam, de programmaonderdelen waaraan je wilt deelnemen (incl. de dag van deze programmaonderdelen) en met hoeveel personen je graag wilt deelnemen.

Over het programma, sprekers en artiesten

Tijdens de workshop voor kinderen verdiep je je samen met de kunstenaar in de rol die kolonisatie en slavernij speelden hier in Gelderland. We zien hoe die geschiedenis nog steeds invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Na een rondleiding en gesprek met de kunstenaar, ga je zelf aan de slag door te schrijven, tekenen en schilderen. Zo kunnen we leren wat diversiteit betekent en hoe we de wereld om ons heen zien. Let op: deze workshop wordt in het Engels aangeboden.

Alfian Emir Adytia is een Indonesische muzikant in Nederland. Hij maakt muziek met de cello, folk, klassiek, rock en elektronica. Alfian heeft al 11 albums uitgebracht. Zijn muziek heeft Javanese en Minangkabause invloeden. Hij werkt nu aan een nieuw album over koloniale geschiedenis.

Jakob Eiler Hoff is een muzikant en componist uit Zambia. Tijdens een reis naar Afrika werd hij geïnspireerd door de muziek daar. Hij bespeelt verschillende percussie-instrumenten zoals conga’s en djembe. Jakob mixt Afrikaanse ritmes met andere muziekstijlen.

Joachim Thys is een saxofonist, fluitist en componist uit België. Hij speelt in verschillende muziekstijlen zoals pop, funk en Afrikaanse muziek. Joachim toerde over de hele wereld en won in 2024 de Belgian Worldwide Music Award voor beste album. Hij werkte ook aan een muziekvoorstelling voor kinderen in Congo.

Karwan Fatah-Black is een historicus die de Nederlandse koloniale geschiedenis bestudeert. Hij onderzoekt de geschiedenis van slavernij en vrijheid in de Atlantische wereld. Karwan kijkt naar hoe macht werkt en hoe mensen vrijheid zoeken.

Nchimunya Clark Siachaba is een Zambiaanse fluitist en muziekleraar. Hij studeerde aan de Nanjing Universiteit van de Kunsten. Sinds zijn twaalfde helpt hij jonge artiesten in zijn gemeenschap. Nchimunya wil via muziek nieuwe ideeën en goede gewoonten verspreiden.

Sithabile Mlotshwa is een beeldend kunstenaar en curator die in Nederland woont. Belangrijke thema’s in haar werk zijn cultuur en eigendom. Haar werk is onder meer tentoongesteld in het Amsterdam Museum, op de Biënnale van Casablanca, National Gallery of Zimbabwe in Bulawayo en Kelvingrove Museums and Galleries in Glasgow.

Thomas Dresscher is een Nederlandse historicus die zich richt op koloniale en maritieme geschiedenis. Hij woont in Nederland en Portugal en werkt samen met archieven en musea in Europa. Hij maakt Europese historische gegevens toegankelijk voor iedereen en werkt samen met belangrijke Nederlandse instellingen.

Wendy Willems is professor aan de London School of Economics. Ze bestudeert hoe kennis wereldwijd wordt gedeeld en de rol van media daarin. Wendy schrijft ook boeken, onder meer over hedendaagse kunst in Afrika. Ze onderzoekt nu hoe technologie en kolonialisme samenhangen.