Openingsfeest en sneak peek nieuwe muurschildering

• 15 september 2024

De Braziliaanse street artist Apolo Torres is vorige week begonnen aan een muurschildering op het pand van Willemeen, geïnspireerd door het werk ‘Rites of passage 2‘ (2005/2006) van de Arnhemse kunstenaar Anya Janssen uit de collectie van Museum Arnhem.

Vier dinsdagavond 17 september (20.30 … 23.00 uur) het openingsfeest – met muziek van DJ’s Gelukzoekers (global sounds) en fresco (future island & latin sounds) – mee bij Willemeen. Toegang is gratis.

Deze muurschildering maakt deel uit van het landelijke street art project MuseumMurals

Het werk Rites of passage 2 (2005-2006) maakt deel uit van een serie, waarin Anya Janssen adolescenten uit haar kennissenkring in hun ‘rite of passage’ vastlegt. Geïnspireerd hierdoor, legde Apolo Torres in zijn muurschildering een jongvolwassene vast, wiens ontwikkeling hij van dichtbij heeft meegemaakt. Rechts van deze persoon ontdek je de verschillende stadia van een kikker, een verwijzing naar het ‘coming of age’-proces.

Saskia Bak, directeur Museum Arnhem: “We vinden het ontzettend fijn dat we weer een muurschildering aan de stad Arnhem cadeau hebben kunnen doen. Dit keer via het project Museum Murals van het Mauritshuis, met steun van de deelnemers van de VriendenLoterij. We danken hen hier hartelijk voor. En wij hebben de samenwerking opgezocht met Willemeen. Met als resultaat een prachtige interpretatie door Apolo Torres van het kunstwerk van Anya Janssen uit onze collectie – een muurschildering die ook nog eens zo goed past bij de locatie, een jongerencentrum en podium.”

Wanneer? Dinsdag 17 september 2024, 20.30 … 23.00 uur
Waar? Willemeen (Willemsplein 1, Arnhem)
Kosten? Toegang is gratis

Foto’s: Jur Ruberti