Iraanse vrouwen in animatie

  • Door VVMA
  • 4 september 2024
  • 0
  • 56 Views

De tentoonstelling Iraanse vrouwen in animatie laat tien korte animatiefilms zien, gemaakt door vrouwelijke regisseurs uit Iran. Deze films geven een kijkje in de rijke cultuur van Iran en laten zien wat er nu in het land gebeurt. Animatie is hier een krachtig middel om verhalen te vertellen.

Elke animatie is gekozen, omdat het zowel artistiek als verhalend sterk is. De video’s laten zien hoe creatief en volhardend deze vrouwen zijn. Door verschillende stijlen en genres te gebruiken, laten deze regisseurs hun eigen ideeën tot leven komen en doorbreken ze de regels van wat we gewend zijn in animatie.

Met deze tentoonstelling wil Museum Arnhem ook kracht en inspiratie geven aan andere vrouwen die tegen obstakels aanlopen. Het museum wil laten zien hoe belangrijk het is dat er meer vrouwen worden gehoord en gezien in de wereld van animatie. Bekijk en ervaar de indrukwekkende verhalen, die door deze Iraanse vrouwen tot leven zijn gebracht.

Deze tentoonstelling is gecureerd door Narjes Mohammadi en Nahid Malayeri. Iraanse vrouwen in animatieis onderdeel van de tentoonstelling Radicaal en is te bezoeken van 7 september 2024 tot 5 januari 2025.

Deelnemende kunstenaars

End of Summer door Tara Attarzadeh

Tara Attarzadeh werd in 1993 geboren in Shiraz. Aanvankelijk studeerde ze voor architect, maar vanwege haar passie voor kunst en films, besloot ze om haar master in animatie te doen. Tijdens haar studie leerde ze alles over het maken van personages en achtergronden voor games, 2D-animatie, stop-motion, cut-out-animatie, het maken van rekwisieten, scripts schrijven en regisseren.

Fourth Wall door Mahboobe Kalaee

Mahboobeh Kalaee (1992, Iran) studeerde in 2015 af aan het Tehran College of Fine Arts met een bachelor in Industrieel Ontwerp en voltooide in 2020 haar master in Animatie Regie aan de Universiteit van Kunst in Teheran. Ze is een 2D-animator, schrijver, illustrator, grafisch ontwerper en regisseur van experimentele en korte animatiefilms. Haar eerste grote succes kende ze met de film The Fourth Wall. Dit motiveerde haar om zich volledig te wijden aan haar speciale techniek met gemengde media en om de vorm en structuur van experimentele films te bestuderen. Ze gebruikt graag echte beelden als materiaal voor animatie, wat resulteert in essayfilms en creatieve geanimeerde documentaires. Haar korte animaties zijn geselecteerd voor veel festivals, waaronder Annecy en Zagreb. Op dit moment werkt ze aan een project in haar residency, een film met gemengde media over een Japanse legende, verteld door de reis van een Iraans meisje.

That’s mine door Maryam Kashkoolinia

Maryam Kashkoolinia (1967, Iran) is een onafhankelijke filmmaker die al 18 jaar in de animatie werkt. Ze studeerde Grafisch Ontwerp en werkte 12 jaar als grafisch ontwerper en illustrator. Daarna vervolgde ze haar opleiding in animatie aan de Kunstuniversiteit van Teheran. Ze heeft verschillende korte animatiefilms geregisseerd, die op veel festivals zijn vertoond, zoals Annecy, Zagreb en Animamundi. Haar films hebben prijzen gewonnen op zowel nationale als internationale festivals.

Maryam heeft ook zitting gehad in de selectiecommissies van verschillende festivals en was juryleden voor het Annecy Animatiefestival in 2017. Van 2018 tot 2022 was ze hoofd van Iran’s Asifa, een organisatie die zich inzet voor animatiekunst. Enkele van haar films zijn When I Was a ChildTunnel en In Our Home.

Kakaei door Nahid Malayeri

Nahid Malayeri (1990, Iran) is een animatieregisseur, motion designer en 2D-animator die in Nederland woont. Ze studeerde architectuurtechniek, maar besloot haar passie voor verhalen vertellen en animatie te volgen. Daarom voltooide ze twee masterdiploma’s in Animatie: één aan Soore University in Iran en één aan de St. Joost School of Fine Art and Design in Nederland. Ze heeft twee korte animatiefilms gemaakt, Yaar en Kakaei, die al twee keer zijn bekroond voor beste korte animatiefilm en geselecteerd zijn voor vele festivals, zoals het Moscow International Film Festival in Rusland, American Documentary and Animation Film Festival en Flickers’ Rhode Island International Film Festival. Momenteel werkt ze aan haar derde animatiefilm en bouwt ze verder aan haar carrière in animatie.

Dash Akol door Hajar Mehrani

Hajar Mehrani werkt al meer dan veertien jaar in de animatie. Ze voltooide haar masterdiploma in animatie in drie landen: België, Finland en Portugal, en woont momenteel in Brussel. In haar films richt ze zich voornamelijk op vrouwenkwesties en Iraanse folkloreverhalen, waarbij ze streeft naar nieuw onderzoek en dit op verschillende manieren in haar werk uitdrukt om beter contact te maken met het publiek.

Ze begon haar carrière met de animatie Namaki. Andere werken zijn onder meer Kahroba en A Day When the Snow Melts. Naast haar korte artistieke werken heeft ze ook gewerkt als conceptontwikkelaar, storyboardtekenaar en regisseur in de animatie-industrie. Ze heeft ruime ervaring in het produceren van animatie- en webseries

Our Uniform door Yegane Moghaddam

Yegane Moghaddam is een Iraanse animator en illustrator die heel gepassioneerd is over de natuur, cultuur en de wereld waarin ze leeft. Haar debuutfilm Our Uniform gaat over een Iraans meisje, dat haar schoolherinneringen herbeleeft door de vouwen en stoffen van haar oude uniform te onderzoeken. Deze film is een sociale satire over de kledingregels die aan jonge kinderen worden opgelegd. Deze animatie is het afgelopen jaar geselecteerd voor veel festivals, waaronder het Annecy Festival. Het werd ook genomineerd voor Beste Korte Animatiefilm bij de Oscars van 2024.

Grandad was a romantic door Maryam Mohajer

Maryam Mohajer is een Britse-Iraanse animator en regisseur uit Teheran, Iran. Ze is geboren vlak voordat de revolutie, oorlog en immigratie begonnen. Ze heeft een achtergrond in schilderkunst, maar ontdekte animatie nadat ze in 2000 naar het Verenigd Koninkrijk verhuisde. Ze behaalde haar masterdiploma in Animatie aan het Royal College of Art in Londen. Haar korte films zijn op veel internationale festivals vertoond. Tegenwoordig woont en werkt ze in Londen als animator, schrijfster en regisseur.

Beach Flags door Sarah Saidan

Geproduceerd door Sacrebleu Productions
Sarah Saidan (1978, Iran) is een animatiefilmregisseur. Ze studeerde grafisch ontwerp aan de universiteit en behaalde een master in animatie. Ze regisseerde twee films in Iran. In 2009 kwam ze naar Frankrijk om de animatiefilmregieschool La Poudrière te volgen. Ze regisseerde drie korte films. In 2011 begon ze te werken aan Beach Flags, een film geproduceerd door Sacrebleu Productions en Folimage, met de steun van het kanaal Arte. Haar korte films zijn geselecteerd op verschillende festivals, waaronder Zagren en Anima.

Gray Body door Samaneh Shojaei

Samaneh Shojaei (1986, Iran) is een filmmaker die al 12 jaar werkt in de animatie. Ze begon met een bacheloropleiding schilderkunst, omdat ze vanaf haar kindertijd gepassioneerd was over kunst. Na haar studie vervolgde ze haar opleiding in animatieregie aan de Universiteit van de Kunst in Teheran. Haar eerste korte animatiefilm werd geselecteerd voor veel festivals, zoals Annecy, Anima en andere festivals die kwalificeren voor de Oscars. De reacties op haar afstudeerfilm inspireerden haar om door te gaan met het maken van korte animatiefilms. Ze regisseerde nog twee films die op veel festivals te zien waren en die prijzen hebben gewonnen op nationale en internationale festivals. Momenteel studeert ze aan Re:Anima om meer te leren over nieuwe media en technieken in animatie.

Dar Saaye Sarv (In the Shadow of the Cypress)

Shirin Sohani (1986, Teheran, Iran) heeft een masterdiploma in animatieregie van de Universiteit van de Kunst in Teheran. Ze begon haar professionele carrière in 2012. Ze werkt als conceptartiest, achtergrondartiest, scriptschrijver en productiemanager. Dar Saaye Sarv is haar eerste professionele film. Haar afstudeeranimatiefilm, The Fan (2014), heeft nationale en internationale prijzen gewonnen.
Hossein Molayemi (1982, Shiraz, Iran) heeft ook een masterdiploma in animatieregie van de Universiteit van de Kunst in Teheran. Hij begon zijn carrière in 2004. Hij is regisseur, karakterontwerper, storyboardtekenaar, animator en universitair docent. Dar Saaye Sarv is zijn tweede film. Zijn eerste film, Run Rostam Run (2017), is geselecteerd voor festivals zoals Annecy en Warschau, en heeft nationale en internationale prijzen gewonnen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *