Film van Wendelien van Oldenborgh

• 11 augustus 2024

In de tentoonstelling ‘Museum of Memory’ kun je nog niet eerder tentoongestelde aanwinsten ontdekken. Zoals de film ‘HIER.’ van kunstenaar Wendelien van Oldenborgh.

In ‘HIER.’ (wat ook ‘gisteren’ betekent in het Frans) speelt het koloniale verleden van Museum Arnhem de hoofdrol. De film is opgenomen in De Koepel van het museum, die in 1875 werd gebouwd als vereniging voor Nederlandse mannen die rijk waren geworden met plantages in voormalig Nederlands-Indië.

Je ziet in de film vijf jonge vrouwen: de band FRED (Lyana Usa, Thirza Hiwat en Josephine Spit) die improviseert op kroncongmuziek, dichter Pelumi Adejumo die haar eigen tekst voorleest en historicus Lara Nuberg die haar gedachten deelt. Vanzelf ontstaat er een gesprek over de (on)zichtbare invloeden van historische gebeurtenissen op de huidige samenleving. De muziek en gesprekken bieden een andere kijk op het museum en het gebouw, toen en nu.

‘Museum of Memory’ is nog tot en met 18 augustus te zien.

Wendelien van Oldenborgh, HIER. (2021). Verworven met steun van het Mondriaan Fonds,collectie Museum Arnhem. Production stills: Jakub Danilewicz.