Een olifant in het museum

• 17 juni 2024

Wanneer voelen we de urgentie over klimaatverandering echt? Johannes-Harm Hovinga laat je over deze vraag nadenken tijdens zijn performance There’s an elephant in the room (the lack of sense of necessity).

Van 22 juni tot en met 14 juli zal Hovinga dagelijks tussen 11.00 en 17.00 uur zijn performance presenteren. Twintig dagen lang zal hij de 7705 pagina’s van de IPCC-rapporten veranderen in confetti.

Het IPCC is een onderdeel van de Verenigde Naties (VN), dat zich bezighoudt met het bestuderen van de veranderingen in het klimaat. Het IPCC bestudeert onderzoeken van over de hele wereld. Hieruit volgen rapporten, waarin alle belangrijke informatie over het klimaat wordt samengevat en uitgelegd. Hierdoor kunnen we beter begrijpen wat er met het klimaat gebeurt en wat we eraan kunnen doen.

Hovinga maakt van deze rapporten kleurige confetti. Dit staat voor ons gebrek aan noodzaak over klimaatverandering, het verlies van dieren en planten en de vervuiling van onze wereld.

Wil je een uniek stukje van dit kunstwerk voor jezelf? Vanaf 22 juni is een genummerde oplage ingelijste confetti (in een A5-lijst) te koop in Winkel Museum Arnhem (€ 120). Ook kun je als aandenken een klein zakje confetti aanschaffen (€ 10).

Ga in gesprek met Scientist Rebellion

Scientist Rebellion is een groep van wetenschappers die zich zorgen maken over het klimaat. Ze vinden dat wetenschappers het klimaatprobleem beter onder de aandacht moeten brengen. Scientist Rebellion hoort bij Extinction Rebellion en wil dat er eerlijk wordt verteld hoe erg het klimaatprobleem is. Bovendien roepen ze op om actie te voeren, om de ernstige gevolgen van klimaatverandering te stoppen.

Je kunt tijdens de performance in gesprek met de actievoerders van Scientist Rebellion op:

• Zaterdag 29 juni (11.00 … 17.00 uur)
    Zondag 30 juni (11.00 … 17.00 uur)
    Zaterdag 6 juli (11.00 … 17.00 uur)
    Zondag 7 juli (11.00 … 17.00 uur)

Praktische informatie

Wanneer? Zaterdag 22 juni tot en met zondag 14 juli, dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur.
Waar? Zaal ELF, Museum Arnhem.
Kosten? Gratis, op vertoon van een geldig entreeticket voor het museum.
Langskomen? Je hoeft je hiervoor niet van tevoren aan te melden.