Tot en met 29 september: Aardstralen

• 15 september 2024

Op een steenworp afstand van station Ede-Wageningen ligt de Stingerbol, ooit een levensgrote simulatiekoepel waarin militairen met behulp van realistische rondom-projecties het afvuren van Stinger-raketten konden oefenen. Nu heeft dit militair erfgoed een vredelievender functie: er vinden allerlei manifestaties plaats op het gebied van kunst, cultuur, food, business en educatie.

De Stingerbol (foto: Ineke de Vries)

Nu is er tot en met 29 september op zaterdag en zondag  de expositie Aardsignalen – een landschappelijke installatie te zien van het kunstenaarscollectief Dorreroosjes. Dit collectief bestaat uit vijf vrouwelijke kunstenaars die deze installatie maakten vanuit verwondering òver en reflectie òp de manier waarop wij omgaan met onze natuurlijke omgeving. Het gebruikte materiaal – plastic wegwerpverpakkingen, gevonden wieldoppen en frames van oude lampekappen –is bedekt met een dun laagje aarde en verwijst naar consumentisme en verspilling.

Het landschap van totems, die doen denken aan antennes, nodigt uit tot k ijken, dwalen en luisteren . en zet aan tot reflectie en bewustwording. Kunnen we weer afstemmen op een leven in harmonie met alle levensvormen op aarde?

Rond de expositie is een randprogramma opgezet, met muziekoptredens, een lezing en een ‘science sessie’ met hoogleraar aquatische ecologie Marten Scheffer van de WUR

Te zien tot en met 29 september op zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 in de Stingerbol, Nieuwe Kazernelaan 2D54, 6711 JC Ede