Solotentoonstelling schilderijen en keramische borden van Levi Overvest

• 7 juli 2024

Levi Overvest (25) is de eerste jonge kunstenaar die een solotentoonstelling heeft in de Bakermat. Hij woont in Arnhem, in de Burgemeesterswijk en studeerde af in de richtin Fine Art aan de Arnhemse kunstacademie ArtEZ. Levi – kleinzoon van de overleden kunstenaar Ad Gerritsen – werkt als autonoom kunstenaar. Sinds een half jaar heeft hij een atelier in de voormalige Agfa-ontwikkelcentrale aan de Conradweg in Arnhem. In zijn werk gebruikt hij historische, literaire, religieuze en mythische verhalen als onderwerp. Dat uit zich in levensgrote schilderijen die vaak de barrière van het tweedimensionale doek doorbreken en zo de kijker in de voorstelling trekken. Aan zijn onderwerp stelt Levi zich slechts één eis: het zegt iets over wat het betekent om mens te zijn en daarbij onderzoekt hij de menselijke natuur en de complexiteit van goed en kwaad.

Zijn schilderijen gaan over liefde, over onmacht en eergevoelens, over recht en over familieverhoudingen. Aan de hand van culturele en historische verhalen onderzoekt Levi wat deze thema’s voor hem betekenen. Het fascineert hem hoe andere mensen in dezelfde situatie verschillend kunnen denken. Door zijn gedachtegoed in het materiaal van het schilderij te leggen hoopt hij dat het een eigen leven gaat leiden en dat hij zich zo kan ontworstelen aan zijn eigen denkbeelden.

Na zijn afstuderen kreeg hij een stipendium van Stichting Tiny V waarmee hij heeft kunnen investeren in zijn kunstpraktijk. Hij kocht onder andere een oven en is ook met klei aan de slag gegaan. Zo maakte hij  een serie borden ‘Staats Hoofden’ met revolutionairen die onthoofd werden tijdens de Franse Revolutie.

Ook heeft hij meegedaan aan het Apprentice/Master programma van Kunstpodium T in Tilburg waarbij hij, samen met drie andere net afgestudeerden heeft kunnen exposeren met Henk Visch. Recentelijk is Levi uitgenodigd bij Jongstof, een podcast van NPO1.. Beluister hier deze podcast.

Opening

De feestelijke opening van de tentoonstelling is voor iedereen toegankelijk en vindt plaats op zaterdag 20 juli, om 15.30 uur.

Levi Overvest streeft er altijd naar om zijn kunstpraktijk te verleggen buiten zijn traditionele media en om een connectie te maken met de wereld om zich heen.Voor deze expositie heeft hij dan ook twee jonge makers uitgenodigd om op zijn werk te reageren. Bij de opening zal Milan Hendriks een stuk klein theater opvoeren dat hij speciaal voor deze expositie heeft gemaakt. Om het theater en de beeldende kunst met elkaar te verbinden is de scenografie van de expositie door Klaar Straatman gedaan. Alle twee jonge makers wonen in de buurt.

De tentoonstelling is van 22 juli tot 27 oktober te bekijken in de Rembrantzaal van de Bakermat, op maandag tot en met vrijdag, van 10.00 … 12.30 uur (entree: via van Nispenstraat 139)

Levi Overvest (foto: Henk Donkers)