Hanni Stolker kunstenaar van de maand in Nieuwe Ruimte

• 24 augustus 2024

Met als titel ‘Meduses’, presenteert Nieuwe Ruimte, het Rhedens podium voor beeldende kunst, van 1 tot en met 29 september 2024 een expositie met werk van de ‘kunstenaar van de maand’ Hanni Stolker. Zij nodigde, Madelon Overbeek, Nikki Goldhoorn en Frans van Nunen uit als mede-exposanten.

De Medusa uit de Griekse mythologie is de naamgever van de expositie waarin, als in de Griekse horrorstory ook drie vrouwen, de Gorgonen een hoofdrol spelen naast één man, de held Perseus. Het eindigde met het veranderen door Athena van het prachtige haar van Medusa in een hoop kronkelende slangen gevolgd door haar onthoofding door Perseus. De al eeuwenoude gruwel van de Grieken is niet terug te vinden in de geëxposeerde werken. Wel verwijzingen, aanknopingspunten en citaten. Zo excelleert Hanni Stolker, die op de AKI (Academie voor Kunst en Industrie) les had van Frans van Nunen, in het op verschillende manieren schilderen van alle tekens van de dierenriem.

Voor Madelon Overbeek is de zee en alles wat daarin leeft een inspiratiebron. Met behulp van diverse materialen geeft zij vorm aan de elegantie en schoonheid van kwallen.

Nikki Goldhoorn laat zich in haar werk het liefst leiden door haar intuïtie. Door de vele slangenvormen in haar werk is Medusa nooit ver weg.

Frans van Nunen exposeert werk uit 2023 en 2024. Daarin staat de vrouw centraal. Van Nunen werkt gedreven, snel en gejaagd want je weet nooit hoe lang je dat ene volmaakte beeld kunt vasthouden voordat het weer wegglipt in de duisternis van het onderbewuste.

De expositie wordt op zondag 1 september om 15.00 uur feestelijk geopend door Carol van Eert, de burgemeester van de gemeente Rheden in de expositielocatie aan de Oranjestraat 36a in Velp, met muziek door het duo Goldhoorn. Elke zondag te bezoeken van 12.00 tot 17.00 uur. Gratis entree. Tijdens het Monumentenweekend kan de expositie ook worden bezocht op zaterdag 14 september. Op die dag en op 15 september presenteert Hanni Stolker om 15 u en 16 u een performance.