Met Vrienden zes maal naar De Groen

• 26 februari 2018

In januari en februari 2018 waren er zes rondleidingen geboekt  voor de museumvrienden en nog moesten we vrienden teleurstellen! Kortom ongelofelijk veel belangstelling voor dit bijzondere in 2017 geopende privémuseum, gevestigd  in een pand dat in 1905 gebouwd was in de Weverstraat voor de Arnhemse Verzekerings Maatschappij. Oorspronkelijk was het pand rijk versierd met wandschilderingen en houtsnijwerk gemaakt door timmermannen die ook het interieur van St. Hubertus op de Hoge Veluwe gemaakt hebben. Hier was niet veel van over nadat in de jaren 70 het gebouw in gebruik werd genomen, en werd verbouwd,  door de Arnhemse dansschool en het conservatorium. Ook ArtEZ vertoefde er kort tijd waarna, in 2007, de deuren definitief werden  gesloten.

Gelukkig heeft het collectioneursechtpaar Marjolein de Groen en Peter Jordaan het uitgewoonde pand kunnen kopen dat zij vervolgens zeer zorgvuldig hebben verbouwd om er hun eigen kunstcollectie zichtbaar te kunnen maken en een podium te bieden aan hedendaagse kunstenaars.

In het gebouw, met de allure van toen, zijn nu meerdere expositieruimtes. En er is een gezellig café.

Voorafgaand aan de rondleidingen konden wij op eigen gelegenheid de expositie verkennen van Sjoerd Knibbeler, met onder andere de fascinerende videoinstallatie waarin hij de minutieuze bewegingen van een groep piloten laat zien die een vluchtroutine instuderen.

Vervolgens werden wij in groepjes van twaalf rondgeleid langs de privécollectie. Mijn groepen door Peter Jordaan, die op een  boeiende, duidelijke en enthousiaste manier vertelde over het waarom van de aankopen en over de kunstenaars waarvan zij werk hadden gekocht. Marjolein de Groen en Peter Jordaan zijn zelf ook opgeleid en werkzaam als beeldend kunstenaar en hebben enorm veel kennis in huis over de aangekochte werken en hun makers waaronder Jaap Kroneman, René Roeten (tafel met schaakstukken) Oscar Lammers (maatbekers) en Roos van Haaften, zij krijgt in juni een solotentoonstelling in DE.GROEN. Ook de verschillende anekdotes van Peter Jordaan werden zeer gewaardeerd door de vrienden.

Tot slot was er een zeer geanimeerde ‘nazit’ in het café. Kortom, een leuke excursie zo dicht bij huis!

Tekst: Tanny van der Werf en Ietje ten Holte, foto’s:  Marina Reeuwijk