Met Vrienden naar het afscheid van het vertrouwde museum

• 15 november 2017

Het was een drukte van belang  in het museum op woensdag 15 november. Nooit eerder had zich in de Rijnzaal een café gevestigd maar voordat het museum zijn deuren zou sluiten stampte de vriendenvereniging in de Rijnzaal in één middag een dynamisch café uit de grond. Café ‘De Eendagsvlinder’ werd een feit. Een café door en voor de Vrienden. Al met een optreden van Sarah Walder op blote voeten met haar cello buiten op de stoep van het museum werden vele Vrienden enthousiast ontvangen. Gitarist Bert Maas verwelkomde de Vrienden bij de entree van de Rijnzaal. Zo begon de middag waar ruim 120 Vrienden afscheid van hun vertrouwde museum namen.

Beatrijs van den Brink, Matty van Wiggen en Anne Reerink, alle drie Vriend en kunstenaar, bedachten een dynamische artistieke vormgeving met kleurrijke banieren aan de muur, waar kunstwerken ter plekke gemaakt, konden worden opgehangen. Na een openingswoord van de voorzitter van de vereniging Hetty Slagter en directeur van het museum Saskia Bak was er de eerste grote verrassing. Een serenade aan Saskia Bak en aan het museum. De Arnhemse pop/blues zanger Lain Barbier bezorgde menigeen kippenvel met zijn daverende stem en spetterende gitaarspel . Hij zong de nummers Ain’t no sunshine en Dock of the bay.

Er werd koffie en thee geschonken en daarbij heerlijke baksels gemaakt door een aantal bestuursleden. Hannie Stolker zong meeslepend haar zelfgemaakte Arnhemse liederen over park Sonsbeek en de Koningstraat. Anne Reerink las voor uit eigen werk en educatief medewerker van het museum Femke Hogenbosch gaf een warming-up tekenen. Het was een drukte van belang en de Vrienden liepen af en aan. Men ontmoette elkaar en ondertussen kon men luisteren naar de geschoolde stemmen van Frits Staudt en Janus Raaijmakers. Iedereen deed mee met de pubquiz. Deze werd gepresenteerd door conservator Mirjam Westen en bestuurslid Jan Gosselink. Natuurlijk waren de onderwerpen kunst en het museum. Er konden zelfs prijzen worden gewonnen.

Onder het genot van een glas wijn, sapje of bier en heerlijke hapjes, wederom gemaakt door het enthousiaste bestuur en een aantal Vrienden, speelde Jaap den Hartog op zijn accordeon en liep hij stralend zingend rond. Sarah Walder nam plaats op een trap en in een muisstille zaal speelde zij adembenemend de derde suite van Bach. Om zes uur gingen alle gasten gezamenlijk met de beveiliger naar de uitgang. Zeer voldaan heeft het bestuur de Rijnzaal weer teruggegeven aan het museum. Onze dank gaat ook uit naar alle medewerkers van het museum ,die altijd klaar stonden om alle ingrediënten, van tafel tot stoel, van microfoon tot kussens, die we nodig hadden, te regelen.

Nooit meer zal de Rijnzaal een café worden. Wij kijken terug op een prachtig afscheid en hebben laten zien dat afscheid nemen niet voorgoed is.

Tekst: Paulien Ariëns