Met Vrienden naar Den Bosch

• 29 september 2017

Gezien de goede treinverbinding met Den Bosch ging dit keer iedereen op 29 september 2017 op eigen gelegenheid naar ons excursiedoel: het Museumkwartier in ’s Hertogenbosch met het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch. Om 11.00 uur troffen wij elkaar in de Gedeputeerden- en Griffierkamer van de Museumbrasserie voor een kop koffie en een heerlijke mini-Bossche Bol.

Met twee kundige, inspirerende rondleidsters, gingen wij vervolgens op pad in het  Noordbrabants Museum. Het mooie gebouw en de geschiedenis van zijn bewoners kregen de nodige aandacht, maar het belangrijkste deel van de rondleiding was gewijd aan  de wereld van Chiharu Shiota, de Japanse kunstenares die in 2015 de sensatie was van de Biënnale in Venetië. Speciaal voor het Noordbrabants Museum maakte zij de installatie Uncertain Journey, die zij met behulp van een aantal MBO-studenten in 12 dagen heeft opgebouwd en die aan het einde van de tentoonstelling weer wordt afgebroken. Wij dwaalden door de fascinerende webachtige installatie van rode wollen draden die verbonden zijn met geraamtes van schepen. Elke draad, elke knoop kan worden opgevat als het leven van ieder mens dat verweven raakt – al is het maar even – met andere levens. Haar eerdere werk, deels afbeeldingen van performances, is juist heel persoonlijk gericht en verbeeldt, soms op heftige wijze, haar zoektocht naar haar eigen identiteit. Een bijzondere belevenis, deze tentoonstelling van een kunstenares die je niet gauw vergeet.

Na de lunch was het tijd voor de  tentoonstelling Future Bodies van Bart Hess in het Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch, die we individueel,  in ons eigen tempo, bezochten. Bart Hess is een duizendpoot die in 2007 afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven en sindsdien pijlsnel carrière maakte met film, mode, fotografie, vormgeving, enzovoort.  Hij zelf zegt over zijn werk ‘ik creëer ervaringen’ en dat klopt. Future Bodies is een intrigerende tentoonstelling waarbij het gemanipuleerde menselijk lichaam de hoofdrol speel. Dit levert verwarrende, groteske en in ethisch opzicht ook schitterende beelden op. Het is werk waarin je wordt opgezogen. Het zijn beelden die op je netvlies blijven staan. Kortom, ook dit is een tentoonstelling die je niet snel vergeet.

Na Bart Hess ging een ieder vol indrukken weer zijns weegs en kon men nog even genieten van het gezellige ’s Hertogenbosch op deze prachtig nazomerdag.

Tekst Ietje ten Holte, foto’s Christine den Burger