Met Vrienden naar De Menthenberg

• 4 oktober 2015

Twee keer – op 29 september en 6 oktober 2015 – ontving Jan Houwert ons voor een rondleiding over het landgoed De Menthenberg, dat hij en zijn vrouw Marty Six bewonen. Uitnodigend stond het fraaie ijzeren hek aan het begin van de oprijlaan voor ons open en op weg naar het mooi gerestaureerde woonhuis passeerden we al direct een echte Klaas Gubbels: een roze, drievoudige koffiepot. Op het voorterrein van het landhuis stond Jan Houwert ons op te wachten voor de rondleiding over het 11 hectare grote landgoed, gelegen op vrijwel het hoogste punt van Arnhem. Een mooi, golvend terrein met grasvelden, fraaie bomen, berceau, bloementuin, kassen en kweekbakken. En niet te vergeten de waterpartijen waarvan de waterstand afhankelijk is van de waterstand in de Rijn!

Jan Houwert en Marty Six zijn er wonderwel in geslaagd om het landgoed zijn oude luister terug te geven. En niet alleen dat, zij hebben kunstenaars de ruimte gegeven om bijzondere kunstwerken toe te voegen aan dit landschap waarin meer dan 20, meest grote, indrukwekkende beelden een plaats vonden. Aan de kunstenaars werd gevraagd een beeld te maken voor een plek in het park die zij zelf uit mochten kiezen. Met als resultaat dat de werken allen bijzonder goed tot hun recht komen. De grote, open hand van Armando, de betonnen ‘schijven als van bleekselderij’ van Sjoerd Buisman, nog mooier geworden door de tand des tijds, de ‘geslachtskenmerken’ van Maria Roosen die ze regelmatig komt oppoetsen. Werken van Carel Visser, Freimuth. Marthe Röling en andere bekende en minder bekende kunstenaars. ‘Gewoon’ gekocht is het prachtige, transparante gebouw van cortenstaal van Ruud van de Wint dat geplaatst werd nadat het in 2002 tijdens de tentoonstelling Clair-Obscur in het park van het Kröller-Müller te zien was geweest.

Beide keren was het een genot om hier rond te lopen, te kijken en te luisteren naar de boeiende uitleg en verhalen bij de diverse kunstwerken door Jan Houwert. De bijna twee uur durende rondtochten over het landgoed vlogen voorbij. Tussendoor geen tijd voor een drankje. Dat deden we tot slot.

Zo kunnen wij, dankzij Jan Houwert en zijn vrouw, terugkijken op twee mooie middagen waarbij, we ondanks de slechte weersverwachting voor de tweede excursiemiddag geen paraplu nodig hebben gehad!

Ietje ten Holte-Oerlemans