Met Vrienden naar Bergen en Laren

• 15 maart 2016

Met een bus vol Vrienden vertrokken we op 15 maart 2016  even na negenen richting Bergen. Tijdens de lange rit kon iedereen zich dankzij de uitgedeelde informatie alvast verdiepen in alles wat we te zien zouden krijgen, en dat zou indrukwekkend blijken.

Bij aankomst in Museum Kranenburgh stond de koffie voor ons klaar en na dit opkikkertje was het tijd voor Silence out Loud, de nog door Joost Zwagerman voorbereide tentoonstelling waarin hij een ode brengt aan de ‘eeuwige waarheid van de stilte’. Stilte die je in feite niet kunt zien, maar die wel door veel kunstenaars wordt verbeeld: in witte stilte, religieuze stilte, planetaire stilte, dreigende stilte, oorverdovende stilte… Er zijn landschappen, portretten, vrijwel lege witte doeken, abstracte werken… Niet alleen rustgevend, maar ook heftig en indringend. Er was werk van heel veel bekende kunstenaars waaronder Jan Schoonhoven, Marlene Dumas, Erwin Olaf, Rineke Dijkstra, Robert Ryman, Ulay & Abramovic, Jeroen Hennemans. Zoveel verschillende invalshoeken. Een tentoonstelling die gevoelens oproept die je rustig moet laten bezinken. Silence out Loud vraagt eigenlijk om een tweede bezoek.

Robert Zandvliet, Pier & Ocean, 2010, eitempera en olieverf krijt op doek, 231 x 312 cm

Na een heerlijke lunch in Kranenburgh gaat het richting Singer Museum in Laren waar de expositie Kirchner, Paradijs in de bergen op ons wacht. Een expositie die grotendeels gewijd is aan de werken uit zijn Zwitserse tijd. De onderwerpen zijn nieuw. Schilderde hij in Berlijn het nachtleven en zijn beroemde straat- en cafétaferelen, in Zwitserland zijn het bergen, alpenpanorama’s, dorpen en de boerenbevolking. De stijl blijft herkenbaar: expressionistisch, gloeiende kleuren, contrasten tussenlicht en donker. Eind jaren twintig wordt zijn stijl wat minder uitbundig, meer gestileerd. Er zijn krachtige houtsneden en vele foto’s die hij zelf niet als ‘kunst’ bestempelde maar die een prachtig beeld geven van zijn leven in Zwitserland.

Kortom een mooie tentoonstelling, die werk en leven van Kirchner in zijn Zwitserse tijd in al zijn facetten belicht en tevens zijn invloed op Jan Wiegers en daardoor, indirect, op De Ploeg. Nog even genieten van een drankje in ‘De Villa’ en dan stappen we weer in de bus. Kort na zessen zijn we weer in Velp. Het was een heerlijke dag.

Ietje ten Holte – Oerlemans