Met Vrienden naar Apeldoorn: Alles of Niets

• 29 maart 2018

Sieradencollectie Jurriaan van den Berg en Keramiek Triënnale 2018 in Museum CODA

Op eigen gelegenheid reisde iedereen op 29 maart 2018 naar het CODA waar we werden ontvangen door de directeur van het museum, Carin Reinders, die ons vervolgens liet weten dat Anne-Karlijn van Kesteren helaas ziek in bed lag en ons tot haar grote spijt dus niet kon rondleiden. Erg jammer, wij hadden Anne-Karlijn, sinds begin 2017 conservator van zowel het CODA als Museum Arnhem, graag leren kennen. Gelukkig had het geen grote gevolgen voor ons programma want Carin Reinders bood aan haar zowel ’s morgens na de koffie als ’s middags na de lunch te vervangen, wat zij met veel enthousiasme en kennis van zaken deed. Ze gaf inzicht in de persoon van de sieradencollectioneur Jurriaan van den Berg (1943 … 2016), zijn oog voor vernieuwingen in de sieraadkunst en het belang en de kwaliteit van de collectie die hij tot stand heeft gebracht, waarvan hij een deel aan Museum Arnhem heeft geschonken. Tijdens haar rondleiding zagen we de indrukwekkende selectie uit deze schenking die was aangevuld met de door de familie Van den Berg in bruikleen gegeven sieraden uit de gehele collectie van Jurriaan Van den Berg. Mooi dat al deze sieraden in deze tentoonstelling zijn samengebracht.

Ook de Keramiek Triënnale had veel bijzonders te bieden. Het thema van deze Triënnale was figuratieve en sculpturale keramiek. We zagen heel divers werk: geestig, humoristisch en soms grotesk, decoratieve werken en prachtige, luchtige sculpturen waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is deze in keramiek uit te voeren.

Kortom, we hebben deze dag kunnen genieten van heel diverse aspecten van wat kunst te bieden heeft.

Daarnaast  was het fijn om te zien hoe het CODA met de tentoonstelling Alles of Niets vorm heeft gegeven aan een nauwe samenwerking met Museum Arnhem. Met als extraatje dat wij als Vrienden van Museum Arnhem de ochtendkoffie en rondleiding kregen aangeboden!

Tekst: Ietje ten Holte, foto’s: Beatrijs van den Brink en Christine den Burger