Size Matters: monumentale tekenkunst nu

  • Door VVMA
  • 30 oktober 2024
  • 0
  • 7 Views

In de tentoonstelling Size Matters | Monumentale tekenkunst nu laat Museum MORE tot en met 2 februari 2025 tientallen grote en grootse tekeningen zien. Deze werken nemen compromisloos de ruimte in en eisen de aandacht op van de beschouwer. Van tekeningen op meterslang papier of doek tot video-animatie en ruimtevullende installaties. Size Matters draait niet alleen om indrukwekkende formaten maar biedt ook een rijk spectrum aan verschillende tekentechnieken en onderwerpen. Bekijk de monumentale en magistrale kunst van 28 gevestigde en aanstormende toptekenaars uit binnen- en buitenland.

Tekenkunst is bijna net zo oud als de mensheid zelf, maar de afgelopen decennia kreeg het pas echt erkenning als zelfstandige kunstvorm. Als kunst die een eigen (museaal) podium verdient. De keuze van de kunstenaars uit Size Matters om hun tekeningen vooral monumentale afmetingen te geven, maakt hun kunst onontkoombaar. Onmiskenbaar zichtbaar. Alle werken in de tentoonstelling en de bijbehorende catalogus zijn tenminste 2 meter hoog of breed: voor de meeste mensen groter dan zijzelf. De grootste tekening in de tentoonstelling is wel 11 meter breed! Het zijn afmetingen die van de maker naast een geestelijke ook een lichamelijke krachtinspanning vraagt. Met Size Matters vestigt Museum MORE de aandacht op deze stoere, maar minder bekende kant van de eigentijdse, internationale tekenkunst en de tomeloze ambitie van tekenaars van nu.

Maar het gaat niet om ‘wallpower’ alleen. Hoewel de sterke fysieke aanwezigheid van een meer dan mensgroot kunstwerk kan overrompelen, laat de tentoonstelling ook zien hoe divers de onderwerpen zijn die de kunstenaars onderzoeken. Van immersieve natuurlandschappen tot desoriënterende virtuele of dystopische werkelijkheden, en van kritische visies op actuele thema’s als oorlog, ecocide, macht en propaganda tot de grilligheid van persoonlijke herinneringen en universeel menselijke emoties. Onderwerpen die baat hebben bij een flink formaat. Iets dat kan imponeren zonder te intimideren. Iets waarbij de omgeving even wegvalt. Je wordt uitgenodigd steeds dichterbij te komen, je te laten omarmen en alle geheimen te ontdekken. Het is tekenkunst om in te verdwalen.

De selectie van Size Matters omvat werk van tekenpioniers én jonge kunstenaars die een veelheid aan technieken toepassen. Sommigen van hen werken met traditionele materialen als houtskool, grafiet, krijt, aquarel en inkt, anderen gebruiken moderne middelen als balpen, stift, ijzervijlsel, schuurpapier en stanleymes. Vaak is papier de drager, zoals van oudsher gebruikelijk, maar ook opengekrast museumkarton, schildersdoek, flinterdun kaasdoek en magnetisch papier komen voorbij. De diversiteit aan toepassingen en verschijningsvormen die deze materialen opleveren, toont de vindingrijkheid en experimenteerdrift van de makers. Een figuratieve beeldtaal met veel aandacht voor het detail verbindt de werken stilistisch, vanuit de missie van Museum MORE om modern realisme te tonen in allerlei gedaanten.

Tekenkunst bestond eeuwenlang vooral in de vorm van kleine, intieme of handzame ‘voorstudies’. Tekeningen dienden als schets, ter voorbereiding van een schilderij, beeld of gebouw, of als snelle visuele aantekening, om een vluchtige indruk neer te pennen die later in het atelier werd uitgewerkt. Tekenen was vroeger de basis in het kunstonderwijs: pas als je de menselijke anatomie, licht, schaduw en perspectief correct kon tekenen, mocht je je verder bekwamen in een ander medium. Juist vanwege deze fundamentele rol geldt de tekenkunst ook als het medium dat je het dichtst bij de kunstenaar brengt, omdat diens persoonlijke gedachten en handschrift er het meest direct in te herkennen zouden zijn. Size Matters brengt de hedendaagse beschouwer op die manier dicht bij een van de diepste fundamenten van de beeldende kunst en biedt een ontdekkingsreis door een groots en fantastisch universum.

De tentoonstelling is samengesteld door senior conservator Marieke Jooren in samenwerking met gastconservator en kunstenaar Raquel Maulwurf.

Kunstenaars

Danja Akulin, Agatha van Amée, Charles Avery, Hans Op de Beeck, Robbie Cornelissen, Aymeraude du Couëdic, Nicolas Daubanes, Pietsjanke Fokkema, Kepa Garraza, Cathelijn van Goor, Anouk Griffioen, Katrin Günther, David Haines, Raquel Maulwurf, Carlijn Mens, Radenko Milak, Anne Muntges, Jans Muskee, Erik Odijk, James Pustorino, Jacobien de Rooij, Amélie Scotta, Dom Simon, Lise Sore, Renie Spoelstra, Rinus Van de Velde, Levi van Veluw, Hans de Wit.

Raquel Maulwurf

De Spaans-Nederlandse kunstenaar Raquel Maulwurf (1975) werd geboren in Madrid en woont en werkt in Amsterdam. De houtskooltekeningen van Maulwurf komen voort uit haar fascinatie voor de vernietigingszucht van de mensheid: het verwoesten van de eigen leefomgeving door oorlog en ecocide. “De beelden die ik in (oorlogs)archieven en het dagelijkse wereldnieuws vind, bewerk ik tot alleen de essentie van de gebeurtenis overblijft. Hierdoor ontstaan schurende en paradoxale beelden van schoonheid en destructie, aantrekking en afstoting.”

Boek

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus met essays door Marieke Jooren en kunstcriticus Edo Dijksterhuis. Bovendien lichten de 28 kunstenaars in dit kunstboek het belang van het formaat en materiaal toe. Het boek verschijnt in Engels/Nederlands bij WBooks. Een Pdf van het boek is op aanvraag beschikbaar. .

Meters maken met bezoekers

In de hal van Museum MORE kunnen bezoekers zelf ook tekenen op een lange papierrol. Zo ontstaat in de loop van de tijd een meterslang publiekskunstwerk. Aan het einde van de tentoonstelling maakt MORE bekend hoeveel meters tekenkunst het publiek gemaakt heeft.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *