‘Ai Weiwei. In Search of Humanity’ in Kunsthal Rotterdam wint Tentoonstellingsprijs

• 28 oktober 2024

De tentoonstelling Ai Weiwei. In Search of Humanity  is met een ruime meerderheid van stemmen uitgeroepen tot winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2024 en ontvangt een prijs van € 10.000. Cathelijne Broers, directeur van het CultuurfondsOp , maakte dat op woensdag 23 oktober bekend in Museum Prinsenhof Delft.

Ai Weiwei staat bekend als kunstenaar en mensenrechtenactivist; zijn kunst is nadrukkelijk politiek. In de uitgebreide overzichtstentoonstelling van Ai Weiwei werden in de Kunsthal Rotterdam maar liefst 120 werken getoond. Met bekende werken – waaronder zijn beeld van aan elkaar gelaste stuurloze fietsen en zijn porseleinen zonnebloempitten – en vroeger, onbekend werk. Samen gaven ze een uitgebreid beeld van Ais oeuvre dat is geënt op Chinese tradities en moderne massaconsumptie. De tentoonstelling was te zien van 30 september 2023 tot en met 3 maart 2024.

Over de tentoonstelling zeiden bezoekers onder andere:

“Deze prachtige tentoonstelling neemt je mee naar een andere wereld. Zowel fysiek als mentaal een zeer enerverende beleving.”

“Belangrijke momenten en gebeurtenissen worden omgezet in prachtige maar vooral begrijpelijke kunst!”

“Het verhaal achter de kunstwerken van Ai Weiwei is nog indrukwekkender dan de kunstwerken zelf. Het is een voorrecht om veel van deze werken bij elkaar te kunnen zien.”

De top 3

De tentoonstellingen met de meeste stemmen waren:
1. ‘Ai Weiwei. In Search of Humanity’ in Kunsthal Rotterdam
2. ‘Breitner’ in Singer Laren
3. ‘De Zonnekoning en Oranje – Slaags aan de Maas’ in het Limburgs Museum in Venlo

Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2024

De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is een jaarlijkse publieksverkiezing van de beste tentoonstelling van het culturele jaar. Een vakjury bepaalde de 10 genomineerden, waarna het publiek werd uitgenodigd om te stemmen. Het winnende museum krijgt een geldbedrag van € 10.000.

Genomineerden

De tien genomineerden voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2024 waren:

• ‘De Zonnekoning en Oranje – Slaags aan de Maas’, Limburgs Museum, Venlo
  • ‘PINK de Thierry – leven in kunst’, Frans Hals Museum, Haarlem
  • ‘Stoel neemt stelling’, Centraal Museum Utrecht
  • ‘Ai Weiwei. In Search of Humanity’, Kunsthal Rotterdam
  • ‘De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne’, Zeeuws Museum, Middelburg
  • ‘Carlijn Jacobs – Sleeping Beauty’, Foam, Amsterdam
  • ‘Nan Goldin – This Will Not End Well’, Stedelijk Museum Amsterdam
  • ‘Kunst in het derde rijk – Verleiding en afleiding’, Museum Arnhem
  • ‘Isaac Julien: What Freedom Is To Me’, Bonnefanten, Maastricht
  • ‘Breitner’, Singer Laren, Laren

Vakjury

De vakjury bestond uit juryvoorzitter Cathelijne Broers, directeur van het Cultuurfonds, Peter van Duinen, directeur van de Vrije Academie en Marina de Vries, hoofdredacteur van Museumtijdschrift.

v.l.n.r. Cathelijne Broers (directeur Cultuurfonds) , Marina de Vries (hoofdredacteur Museumtijdschrift), Marianne Splint (directeur Kunsthal Rotterdam), Peter van Duinen (directeur Vrije Academie, Charlotte Martens (senior curator Kunsthal Rotterdam ). (foto Marco De Swart)