Met Vrienden naar Den Haag

• 30 november 2015

Dertig november 2015 was een dag die niet helemaal volgens plan verliep. Het begon ermee dat wij ten gevolge van het uitvallen van de trein tussen Arnhem en Velp 20 minuten later dan gepland richting Den Haag vertrokken. Gelukkig kwamen we maar iets te laat aan. Gezien de grootte van de groep moesten wij ons voor het ochtendprogramma splitsen. Groep 1 startte met koffie in de befaamde Posthoorn. Vervolgens stond voor groep 1 een bezoek aan Galerij Prins Willem V op het programma maar door onverwachte omstandigheden konden we daar niet terecht. De coördinator van het Mauritshuis had er echter voor gezorgd dat het Haags Historisch Museum de honneurs waarnam. Een prima alternatief: een enthousiaste en vakkundige rondleider gaf  een uitgebreide toelichting op het bijna vijf meter brede stadsgezicht van Den Haag van Jan van Goyen en op de werken van de tijdelijke tentoonstelling ‘Held op Sokkel’. Natuurlijk ging onze belangstelling ook uit naar de unieke poppenhuizen van Lita de Ranitz. Museum Arnhem heeft immers ook een prachtig poppenhuis dat net als in het Haags historisch Museum kort geleden met hulp van de Vrienden is gerestaureerd.

Erik Claus, Willem Drees

Groep 2 bezocht ondertussen Museum Bredius, het deftige herenhuis aan de Lange Vijverberg dat de collectie van de grote kunsthistoricus en verzamelaar Abraham Bredius herbergt. Niet alleen wist Ernst-Jan Jansen veel interessants te vertellen over deze privé collectie, hij ging ook in op het leven van Bredius en zijn grote verdiensten voor het Mauritshuis. In zijn tijd als directeur betaalde hij uit eigen zak een aantal werken en verwierf hij voor het Mauritshuis de beroemde schilderijen Het Puttertje van Carel Fabritius en Het meisje met de parel van Johannes Vermeer.

Nadat beide groepen van locatie waren gewisseld troffen we elkaar in Gusto. Hadden we gedacht daar rustig lekker te kunnen lunchen, bleek dat Gusto zich niet hield aan ons tijdsschema waardoor soep en sandwiches in alle haast moesten worden verorberd. Jammer. Hierdoor waren we ook later dan gepland in het Mauritshuis, waar we trouwens allerhartelijkst werden ontvangen en naar het auditorium werden begeleid voor een zeer uitvoerige inleiding over de tentoonstelling Selfies uit de Gouden Eeuw, die vaak bleken te zijn gemaakt als een soort ’visitekaartje’ van de schilder. Wij besloten wat later te vertrekken zodat er voldoende tijd overbleef om de Selfies en een deel van de vaste collectie te bekijken en af te sluiten met een drankje in De Brasserie van het Mauritshuis.

Door regen en wind worstelden wij ons naar de plek waar de bus stond daar deze op het laatste moment niet vlakbij het Mauritshuis bleek te kunnen komen. Een stormachtig slot van een, soms wat chaotische, maar toch mooie dag.

Ietje ten Holte-Oerlemans