Jeanne Bieruma Oosting: ‘onvrouwelijk’

• 27 oktober 2024

In de tentoonstelling  ‘Radicaal’ is werk te zien van de Nederlandse kunstenaar Jeanne Bieruma Oosting (1898 … 1994).

Zij groeide op in een rijke familie en werd verwacht de familielijn voort te zetten. Toch verhuisde ze tegen de wil van haar ouders naar Parijs en leefde daar een tijd in armoede. Ze gebruikte prentkunst om thema’s als wanhoop, eenzaamheid, verdriet en verval te verbeelden. Haar werk werd als vernieuwend gezien, maar ook als ‘onvrouwelijk’, en werd daarom weinig getoond.

Jeanne Bieruma Oosting, La prisonnière (De gevangene) (1937) & La revolté (De opstand) (1934). Bruikleen Rijksmuseum. foto: Eva Broekema.

In Museumm Belvédère was van 9 april t/m 21 augustus 2022 de tentoonstelling ‘Jeanne Bieruma Oosting – Stoeien met de muzen’ te zien. Filmmakers Albert Jensma en Jan Bensliman spraken met samensteller Susan van den Berg en Jolande Withuis, de biograaf van Bieruma Oosting.