Met Vrienden de grens over

• 28 april 2017

Gezien de korte afstand naar Kleef stapten we op vrijdag 28 april wat later dan gebruikelijk in de bus voor de vriendenexcursie naar onze oosterburen. Ondanks de matige weersvoorspellingen waren de weergoden ons welgezind en konden we in het zonnetje een ommetje maken door Schenkenschanz,   waarna we gastvrij werden ontvangen in de oude school waar Marie Janssen-Arntz ons trakteerde op ‘Kaffee’ en heerlijke ‘Kuchen’, door haarzelf en enkele dorpsgenoten gebakken. Wel twee stuks voor iedereen!

Hildegard Liebeton vertelde ons ondertussen over de roemruchte geschiedenis van Schenkenschanz en de historische banden van Schenkenschanz en Kleef met Nederland.  Een boeiende,  geestige én goed verstaanbare voordracht. Tevens een prima inleiding op ons bezoek aan het Museum Kurhaus Kleve waar twee mooie tijdelijke tentoonstellingen te zien waren: Mindlandscapes van de Koreaanse Jongsuk Yoon, met grote veelkleurige doeken en kleine geraffineerde tekeningen en de Salon der Künstler met werk van kunstenaars uit de regio Niederrhein. Een regio die erg breed wordt opgevat want er was onder andere een indrukwekkend, ingenieus wandkleed te zien van de in Surhuisterveen woonachtige Anke Land, een naam om te onthouden.

Voor de Niederrheinische Kaffeetafel togen we naar  de overkant van het museum : het Altes Landhaus im Forstgarten, waarna we nog even tijd hadden om te genieten van de mooi aangelegde Forstgarten zelf en/of het naast het Museum gelegen Amphitheater. Vanaf de halfronde galerie halverwege de Sterrenberg kijk je, via de zichtas van het waterbassin, tot aan de Elterberg. Maar eerst blijft je blik rusten op de sculptuur Neuer Eiserner Mann van Stephan Balkenhol, geplaatst in 2004 ter vervanging van de door Johan Maurits opgerichte IJzeren Man die in 1794 vernield werd.

Een korte rit bracht ons naar Museum Schloss Moyland voor de tentoonstelling ‘Liebling Moyland’ Unsere sammlung – Deine Geschichte. Verrassend om te zien welke werken de medewerkers van het museum hebben uitgekozen als hun lievelingswerk en daarbij te lezen waarom. Leuk om vervolgens zelf uit deze selectie een lievelingswerk te kiezen en dit aan te geven met een rood hartje.

Alvorens weer in de bus te stappen hadden we nog tijd voor een glaasje wijn met wat te knabbelen erbij in het café van Schloss Moyland. Een prima afsluiting van een inspirerende en gezellige dag.

Verslag Ietje ten Holte, foto’s  Christine den Burger