Met Vrienden naar Soest

• 17 juni 2017

Op eigen gelegenheid toog iedereen op vrijdag 17 juni naar het Nationaal Militair Museum voor de tentoonstelling Genghis Khan (1162 … 1227), veroveraar te paard, en – voor wie dat wilde – ’s middags de fietsexcursie over het terrein van de vroegere Vliegbasis Soesterberg.

Rond 10.15 waren de meesten gearriveerd in het restaurant waar wij welkom zouden worden geheten door de vroegere directeur van Museum Arnhem: Hedwig Saam. Door onvoorziene omstandigheden bleek Hedwig tot haar spijt niet in staat om deze afspraak na te komen. Gelukkig was Ronnie Weijers, sectormanager Publiek zo aardig om haar plaats in te nemen. Hij verwelkomde ons hartelijk en bood de belangstellenden het bijzondere nummer over 100 jaar tanks van het blad ‘Kaliber’ aan, een uitgave van het Nationaal Militair Museum. Na uitgebreid koffie te hebben gedronken met heerlijke appeltaart was het tijd voor de niet alleen prachtige, maar ook informatieve tentoonstelling over de Mongoolse krijgsheer Ghengis Khan en zijn opvolgers. Zo valt te lezen dat Genghis Khan in dertig jaar tijd de basis legde voor het grootste wereldrijk ooit, wat enerzijds gepaard ging met grote verwoestingen en het uitmoorden van veroverde gebieden, anderzijds bleek dat hij uiterst tolerant was: in alle delen van zijn rijk was er vrijheid van religie voor zowel boeddhisten, christenen en islamieten. Genghis Khan was trouwens niet alleen een groot strateeg maar ook een groot bestuurskundige. Zo liet hij het eerste Mongoolse schrift ontwikkelen, bevorderde hij handel tussen Oost en West en wisselde hij kennis en vakmanschap uit met onder andere China. Al deze achtergrondinformatie was weliswaar een tijdrovende, maar zeer verhelderende aanvulling op de schitterende expositie van de ruim 200 bijzondere schatten uit Mongolië. De meeste meer dan 800 jaar oud, zoals een gouden zadel en een paardenleren éénsnarige viool. Nooit eerder mochten deze prachtige voorwerpen China verlaten en nu dus hier te zien!

Na het warme buffet, de ‘Mongoolse Blauwe hap’, gaat een klein deel van de groep huiswaarts, de anderen beginnen onder leiding van twee gidsen van het Utrechts Landschap aan een fietstocht over Park Vliegbasis Soesterberg. We boffen, ’s morgens viel de regen nog bij bakken uit de hemel maar ’s middags is het heerlijk fietsweer. De gidsen vertellen ons enthousiast over de historie van de vliegbasis en de biodiversiteit van het gebied. Zij openen deuren van munitiebunkers en shelters voor ons waar zich kunstwerken bevinden die enkele jaren geleden door diverse kunstenaars zijn gemaakt en gerelateerd zijn aan de locatie. Bijzondere indruk maakte een uit witte elementen samengestelde doorgang, die het gevoel van de vrille van een vliegtuig opriep.

En niet te vergeten het kunstwerk met de naam ‘Secret Operation 610’. De enorme deuren van vliegtuigshelter 610 gaan tergend langzaam voor ons open en wij zien een angstaanjagend gevaarte opdoemen. Het lijkt op een gigantische vervaarlijke spin (kopppfoto) die op rupsbanden de shelter kan verlaten en over de startbaan kan kruipen terwijl in zijn lijf mensen aan het vergaderen zijn!

Ongelofelijk, dit ontwerp van RAAAF, een studio die opereert op het snijvlak van architectuur, kunst en filosofie. De vervaarlijke spin blijft in de shelter maar wij zwieren tot slot over de gigantische startbaan terug naar het Nationaal Militair Museum. Het was een heerlijke fietsmiddag en een mooie afsluiting van een boeiende dag.

Tekst Ietje ten Holte, foto’s Christine den Burger