Onze koloniale werkelijkheden

• 15 oktober 2024

In de expositie Onze koloniale werkelijkheden zijn Arnhemse nakomelingen van tot slaaf gemaakten en contractarbeiders door fotograaf Milan Schellingerhout geportretteerd op historische plekken in Arnhem, die een directe link hebben met  het koloniale verleden. De verhalen van deze geportretteerden zijn opgetekend door onderzoeker en schrijver Sahar Noor. De expositie is van 29 oktober tot en met 8 december gratis te bezoeken in De Koepel van het museum.

Een wandeling door Park Sonsbeek, een bezoek aan Kasteel Zypendaal, genieten van het heuvellandschap op Landgoed Mariëndaal of gezellig winkelen in de Bakkerstraat. Voor Arnhemmers zijn dit bekende plekken. Minder bekend is dat deze locaties (mede) gebouwd zijn met inkomsten uit het slavernijverleden. Bestuurders en andere Arnhemmers zijn namelijk gedurende enkele  eeuwen – direct en indirect – betrokken geweest bij het koloniale slavernijbeleid en hebben daarvan geprofiteerd. Deze erfenis is terug te vinden in Arnhemse stadsparken, landgoederen, straten en straatnamen, standbeelden en familiewapens, maar ook in de bewoners. Ze vormen samen een koloniale werkelijkheid. Een werkelijkheid waar we weinig van afweten.

In Onze koloniale werkelijkheden zijn Arnhemse nakomelingen van tot slaaf gemaakten en contractarbeiders door fotograaf Milan Schellingerhout geportretteerd op historische plekken in Arnhem, die een directe link hebben met het koloniale verleden. De verhalen van deze geportretteerden zijn opgetekend door onderzoeker en schrijver Sahar Noor. In deze verhalen staat centraal hoe zij betekenis geven aan het koloniale verleden, hoe het nog altijd leeft in het heden en zal blijven doorleven in de toekomst. De tentoonstelling nodigt je hiermee uit te reflecteren op onze koloniale erfenissen.

Milan Schellingerhout en Sahar Noor

De Arnhemse Milan Schellingerhout is een documentairefotograaf die zich richt op sociale thema’s en maatschappelijke kwesties, van lokaal tot internationaal. Zo zijn inclusie, diversiteit en gelijkheid en klimaatverandering, natuur en massatoerisme belangrijke thema’s in zijn werk, zoals te zien in zijn series a slippery slope, samensmelten, De Andere Kant en Ocean Majesty Ship. Via zijn fotografie wil hij een stem en platform aan individuen of groepen geven. Door hun verhalen te vertellen, wil hij inzicht, bewustwording en begrip bevorderen. Daarnaast werkt hij als fotojournalist en freelance fotograaf.

Sahar Noor is gepromoveerd onderzoeker, schrijver en columnist. Ze heeft wetenschappelijke kennis over diverse thema’s waaronder diversiteit, racisme, discriminatie en inclusie. Daarnaast is ze actief als journalist en heeft ze de documentaire Kan je het zien?, over alledaags racisme, gemaakt.

Milan Schellingerhout, Jasmin Montañez.