Bezoek kunst-schuilkelder Kröller-Müller Museum

• 23 september 2024

In september werd Operatie Market Garden herdacht. Voor deze gelegenheid opent het Kröller-Müller Museum de schuilkelder waar Helene Kröller-Müller tijdens de Tweede Wereldoorlog haar kunstcollectie onderbracht. Die schuilkelder is nog te bezoeken tot en met 6 oktober. Dit is uniek, omdat de hij normaal alleen bij uitzondering is te bezichtigen. Vijf jaar geleden, ter gelegenheid van 75 jaar bevrijding, werd de schuilkelder voor het eerst opengesteld voor publiek. Daarna is de kelder enkel bij uitzondering open geweest.

Rondleider

Anders dan bij voorgaande openstellingen is er nu een rondleider aanwezig om vragen van bezoekers te beantwoorden. Ook zijn informatiepanelen met beeldmateriaal neergezet in de schuilkelder. De kelder ligt op circa tien minuten loopafstand van de hoofdingang van het Kröller-Müller Museum en is via een deels verhard en deels onverhard pad te bereiken. Het laatste deel van het pad naar de imposante ingang van de schuilkelder is een zandpad dat omgeven is door dichte beplanting. De natuurlijke omgeving voelt als een besloten ruimte die het bijzondere gewicht van het bezoek doet ervaren.

Toegang

Toegang tot de schuilkelder, minicolleges en lezingen is gratis voor iedereen met een geldig ticket voor park en museum. De minicolleges en lezingen vinden plaats in de aula van het museum. Je hoeft niet te reserveren. Wel is er een maximum aantal bezoekers, dus kom op tijd. Wil je vanuit het Park De Hoge Veluwe wel de schuilkelder bezoeken maar niet het museum, een minicollege of lezing? Koop dan een los ticket voor € 2,50 p.p. bij de ontvangstbalie van het museum of koop je ticket vooraf online.

Minicollege

In de aula van het museum worden minicolleges van een half uur aangeboden. Vragen als ‘hoe zorgde het museum dat de collectie geen gevaar liep?’ en ‘hoe werden de werken vervoerd naar de schuilkelder?’ komen aan bod. Met de minicolleges met beeldmateriaal biedt het museum verdieping en context. De minicolleges kunnen kosteloos bijgewoond worden door álle museumbezoekers. Aanmelden is niet nodig. Via de geluidsinstallatie worden de colleges aangekondigd in het museum, zodat bezoekers spontaan kunnen aanhaken.

Planning

De minicolleges van 30 minuten beginnen steeds om 10.30 en 14.00 uur. Na de minicolleges wandel je op eigen gelegenheid of onder begeleiding van een rondleider naar de schuilkelder. Wil je alleen de schuilkelder bezoeken? Tussen 11.00 en 13.00 uur, en tussen 14.30 en 16.30 uur staat er een rondleider klaar bij de schuilkelder.

Geschiedenis

In juli 1938 opende Rijksmuseum Kröller-Müller zijn deuren. Slechts een jaar later overlijdt oprichter en directeur Helene Kröller-Müller. Sam van Deventer werd de nieuwe directeur van het museum. Samen met conservator Willy Auping Jr. deelt hij de verantwoordelijke taak om het museum en de collectie tijdens de oorlogsjaren te beschermen. Omdat Helene Kröller-Müller niet gerust was over de dreiging vanuit het oosten liet zij in 1939 een schuilkelder bouwen in een zandduin vlakbij het museum. Toen de oorlog uitbrak waren de werkzaamheden nog niet klaar. Vanaf 22 juli 1940 werd de hele collectie hier ondergebracht. De kunstwerken werden stuk voor stuk verpakt, op volgorde van kostbaarheid. Binnen een week lagen alle kunstwerken in de schuilkelder en werden de deuren gesloten. Pas toen op 15 april 1945 de Canadezen het museum bevrijdden, kon de schuilkelder weer veilig worden geopend. Met behulp van de bevrijders werd het museum heringericht en kon het op 6 oktober 1945 zijn deuren weer officieel openen.

Zondag 29 september 2024, 10.30 … 16.30 uur
Dinsdag 1 oktober 2024, 10.30 … 16.30 uur