Nieuwe kinderdirecteur Rita (10) bij Museum Arnhem

• 28 augustus 2024

Kinderdirecteur Rita Jononovich Spira (10) ondersteunt Museum Arnhem het komende schooljaar. Ze neemt het stokje over van de kinderdirectie 2023-2024. Die bestond uit Abel Webers (10) van OBS De Boomhut, Alyssa Tiwari (10) van Kindcentrum De Werf, Asmé Céleste Stoffer (10) van Daltonschool Confetti en Mats Wensing (11) van SO De Brouwerij uit Arnhem.

Kinderen weten zelf het beste wat ze graag doen en wat een fijne plek is. Daarom werft Museum Arnhem sinds 2016 een kinderdirecteur. De kinderdirecteur, die in groep 7 van een Arnhemse basisschool zit, denkt mee, geeft advies en test het aanbod voor kinderen samen met klasgenoten, familie en vrienden. Ook is de kinderdirecteur aanwezig bij openingen en evenementen.

Op 28 augustus werd het contract feestelijk ondertekend. De oude kinderdirectie droeg het stokje over aan Rita, die vol ideeën zit en graag met het museum mee wil denken over hoe het nog leuker kan worden voor jonge bezoekers.

Directeur Saskia Bak, is erg blij met de hulp van haar jonge collega: “Ik kijk er erg naar uit om met Rita samen te werken. Ze is enthousiast, maar ook kritisch. Dat bleek ook uit het kennismakingsgesprek. Ze was vorig jaar met haar klas geweest en had wel wat ideeën over hoe de museumles voor primair onderwijs beter kan. Ik kijk er daarom extra naar uit, om samen te kijken wat nodig is om een museumles nog aansprekender voor kinderen te maken. Bij Rita verwacht ik dat ze ideeën genoeg heeft. Ik heb zin om met haar aan de slag te gaan!”

foto’s: Jur Ruberti

In deze video stelt de nieuwe kinderdirecteur Rita zich voor.