Bourgondisch uitstapje met Vrienden naar Maastricht

• 28 augustus 2024

De volgende excursie van de Vrienden vindt plaats op 10 oktober en gaat naar het Bonnefanten museum in Maastricht. We krijgen een rondleiding bij de expositie van Małgorzata Mirga-Tas getiteld ‘This is not the end of the road’.

Małgorzata Mirga-Tas (Zakopane, 1978) is een Poolse kunsteaar die behoort tot het Roma-volk – een niet-territoriale natie en de grootste, misschien wel de meest gedicrimineerde etnische minderheid in Europa. Met haar werk verzet ze zich tegen het dominante negatieve en stereotype beeld van het volk dat eeuwenlang bijna uitsluitend door niet-Roma is gecreëerd. In plaats daarvan biedt ze een bijzonder intieme en aithentieke weergave van de geschidenis en cultuur van de Roma.

Małgorzata Mirga-Tas: This is not the end of the road — Bonnefanten Maastricht

Een tweede doel is de expositie ‘Met behoud van karakter’. Bonnefanten en buitenplaats Kasteel Wijlre presenteren vanaf september 2024 gezamenlijk een uniek en integraal overzicht van de voormalige privé-collectie van het Limburgse verzamelaarsechtpaar Marlies & Jo Eyck.

Jo en Marlies Eyck brachten in de jaren zestig als beginnende verzamelaars de abstracte kunst naar Zuid-Limburg. .Dochter Zsa-Zsa zegt over haar ouders: “Als ze iets moois of iets spannends zagen, voelde dat voor hen bijna als een fysieke ervaring. Mijn ouders konden als een blok voor een kunstwerk vallen. Dan was het altijd: wat geweldig, schitterend en fantastisch. Alles ging in superlatieven.”

Buitenplaats Kasteel Wijlre (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons)

Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck in het Bonnefanten — Bonnefanten Maastricht

De conservator  zal naar verwachting een lezing houden.

Koffie en lunch zijn in het Ipanema restaurant van het Bonnefanten. In de middag is er tijd voor een cultureel of anderszins bezoekje aan de binnenstad.

Zodra  het programma helemaal rond is krijgen Vrienden de uitnodiging en DAARNA kunnen zij intekenen.

Organisatoren Ineke Klinge & Karin van Vucht verwachten veel enthousiaste Vrienden,

kopfoto: Ineke de Vries