Vergeten kunstenaars, radicale visies

• 19 augustus 2024

Decennialang overschaduwd door hun mannelijke collega’s, krijgen vrouwelijke en genderdiverse kunstenaars eindelijk de erkenning die ze verdienen. De tentoonstelling ‘Radicaal’ in Museum Arnhem onthult het revolutionaire werk van meer dan zestig kunstenaars uit twintig landen, die de grenzen van het modernisme verlegden. Baanbrekende vrouwen die het patriarchaat uitdaagden en een nieuwe visie op kunst en samenleving ontwikkelden.

Verzet

De kunstwerken in de tentoonstelling laten zien hoe kunstenaars in de eerste helft van de 20e eeuw verzet pleitten tegen sociale onrechtvaardigheid, traditionele genderrollen en politieke onderdrukking. Van schilderijen tot textielontwerpen: ontdek de diversiteit aan kunstvormen en de krachtige boodschappen die deze kunstenaars ons nog steeds te vertellen hebben.

Internationaal

De tentoonstelling is een internationale samenwerking tussen Saarlandmuseum – Modern Gallery in Saarbrücken, het Belvedere in Wenen en Museum Arnhem.

De tentoonstelling is te zien op drie locaties waarvan Musea Arnhem de eerste is:
Museum Arnhem, Arnhem: 7 september 2024 tot en met 5 januari 2025
Saarlandmuseum – Modern Gallery, Saarbrücken: 8 februari 2025 tot en met 18 mei 2025
Belvedere, Wenen: 17 juni 2025 tot en meta 12 oktober 2025

Radicaal in Museum Arnhem

Hoewel Radicaal een samenwerkingsproject is, geeft elk museum een eigen draai aan de presentatie. Zo wordt in Museum Arnhem extra aandacht besteedt aan de geschiedenis van het museum zelf op dit onderwerp. In de eerste zalen wordt bijvoorbeeld het vooruitstrevende verzamelbeleid van voormalig directeur Liesbeth Brandt Corstius (directeur van 1982 tot 2000) uitgelicht. Als een van de eerste museumdirecteuren in Nederland verzamelde en toonde zij kunst van vrouwelijke kunstenaars. Hiermee stelde ze destijds al de ongelijke vertegenwoordiging en waardering van kunst door vrouwen in musea radicaal ter discussie.

Dit gelijkwaardige aankoop- en presentatiebeleid zet Museum Arnhem nog steeds voort, waarbij het museum zich tegenwoordig niet alleen focust op het werk van vrouwelijke kunstenaars, maar ook veel aandacht heeft voor de positie van transgender en queer kunstenaars. Tentoonstellingen zoals Elck zijn Waerom (2000), Rebelle. Art & Feminism (2009) en How Dare You Make Me Feel This Way (2022) gelden als belangrijke mijlpalen.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide Engels- en Duitstalige catalogus van € 30 met essays en reflectie, van zowel de curatoren als externe auteurs. In de museumwinkel van Museum Arnhem is bovendien een exclusieve Engelstalige editie van € 45 verkrijgbaar met een bijgevoegde Nederlandse vertaling.

De tentoonstelling Radicaal is mede mogelijk gemaakt met steun van Gemeente Arnhem, de VriendenLoterij, Turing Foundation, het Mondriaanfonds, het Cultuurfonds, het Aurora Fonds en het Straver Fonds.

Radicaal – Vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910 … 1950, 7 september 2024 tot en met 5 januari 2025

Katarzyna Kobro (1889 … 1951), Space composition 4, 1929. © 2024 Kröller-Müller Museum, Otterlo, foto: Marjon Gemmeke