Grootste Mankes-tentoonstelling in Arnhem en Heerenveen

• 15 augustus 2024

Vandaag – op de verjaardag van Jan Mankes – kondigen Museum Arnhem en Belvédère in Heerenveen de grootste Mankes-tentoonstelling ooit aan,  verspreid over beide musea. De twee musea laten Mankes als nooit tevoren zien, van 25 januari tot en met 22 juni 2025.

Jan Mankes (1889 … 1920) staat bekend om schilderijen waarop de tijd stil lijkt te staan. Een rustige scène van de mensen om hem heen, van dieren en van natuur. Hij maakte deze kunstwerken als reactie op de onrustige tijd waarin hij leefde, tegen de achtergrond van de communistische revolutie, de Eerste Wereldoorlog en het feit dat Nederland zich moest voorbereiden op oorlog. Waarom deed Mankes dat? Was het een manier om te ontsnappen aan de ellende? Of zat er een strategie achter? In Museum Arnhem zie je dat Mankes aandachtig en met veel gevoel schilderde. Ook kijken we naar zijn tijdgenoten en naar hedendaagse kunstenaars. Hoe zoeken zij rust in de onrustige wereld om zich heen?

Over twee musea verspreid, kun je Jan Mankes als nooit tevoren ontdekken. Een deel van de tentoonstelling is te zien in Museum Arnhem. Tegelijkertijd is het andere deel in Museum Belvédère in Heerenveen te bekijken. Museum Arnhem brengt hoogtepunten uit Mankes’ oeuvre in relatie tot werk van tijdgenoten, terwijl Museum Belvédère zich voornamelijk concentreert op het werk dat Mankes maakte in 1909 … 1915, de periode waarin hij woonde in het Friese dorp De Knipe en inspiratie ontleende aan de omgeving waar thans Museum Belvédère is gevestigd.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een fraai vormgegeven boek, dat te koop is in de museumwinkel van zowel Museum Belvédère als Museum Arnhem.