Museum Tour voor Vrienden

• 13 augustus 2024

De Vrienden van Museum Arnhem zijn uitgenodigd voor een Museum Tour op 6 september naar aanleiding van de nieu­we tentoonstelling Radicaal, Vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910 …1950. Tijdens deze preview, een dag vòòr de officiële opening,  kunnen Vrienden samen met een museumdocent – of op eigen gelegenheid – door de tentoonstel­ling lopen. Bovendien wordt conservator Evelien Schel­tinga ‘live’ geïnterviewd door journalist Hanny Roskamp. Evelien zal ook informatie geven over de tentoonstelling en er is gelegenheid voor de Vrienden om vragen te stellen.

Radicaal

De tentoonstelling loopt van 7 september tot 5 januari 2025. Vrouwelijke kunstenaars zijn belangrijk geweest voor de ontwikkeling van het modernisme. Dat was niet vanzelfsprekend. Ze hadden moeite met conservatieve maatschappe­lijke opvattingen en werden bijvoorbeeld niet toegelaten tot de kunstacademies. Door eigen netwerken konden ze werken tentoonstellen. Er werden grenzen verlegd en patronen gebroken. Hierdoor werd het modernisme verrijkt en veranderd. De ten­toonstelling gaat over de relatie tussen gender, kunst en modernisme.

Radicaal laat zestig vrouwelijke kun­stenaars zien uit twintig landen. Muse­um Arnhem werkt daarvoor samen met het Saarlandmuseum Modern Gallery in Saarbrücken en het Belvedère in Wenen.

Gertrud Arndt, Maskenselbstbildnis Nr.13, 1930. Foto: Jens Nober c/o Pictoright Amsterdam 2024.

Vrijdag 6 september 2024, Museum Arnhem
10.30 …11.00 uur: Binnenkomst met koffie/thee
11.00 – 11.30 uur: Interview met conservator Evelien Scheltinga
11.30 … 13.00 uur: Preview/ Rondleiding door tentoonstelling Radicaal

Inschrijving

De inschrijving is opengesteld vanaf 12 augus­tus; er is plek voor 80 vrienden. Inschrijven kan via e-mail vvma.lezingen@museumarnhem.nl onder vermelding van uw naam. Daarna krijgt u een bevestiging. Vervolgens graag de betaling doen. De betaling is de defi­nitieve aanmelding.

De kosten voor deelname bedragen € 6,00 per persoon, over te maken op bankrekening NL15INGB0000421700 t.n.v. VVMA met ver­melding van Radicaal.

Aangezien deze Museum Tour alleen toegan­kelijk is voor Vrienden van het museum, graag wel uw VVMA-lidmaatschapskaart meenemen!

Marthe Donas, Onder de Lamp, 1927

1 comments on “ Museum Tour voor Vrienden