‘Breekbare weelde’ verlengd tot 2025

• 6 augustus 2024

“De respons is ontzettend positief”, zegt Saskia Bak, directeur Museum Arnhem over de tentoonstelling van Studio Lenneke Wispelwey die sinds dit voorjaar in het museum is te zien. “Het is een feest voor het oog en een leuke manier om weer met een andere blik naar onze publiekslievelingen te kijken, in combinatie met het werk van Lenneke zelf. Zij heeft in ruim 15 jaar een indrukwekkende praktijk opgebouwd. We kunnen door deze samenwerking de collectie weer op een heel andere manier tonen. Dat wordt enorm gewaardeerd door publiek. Daarom ook hebben we besloten om de tentoonstelling te verlengen.” Studio Lenneke Wispelwey – Breekbare weelde stond aanvankelijk gepland tot en met 8 september en is nu verlengd tot en met 26 januari 2025.

Oma

“Ik ben er als Arnhemse kunstenaar ontzettend trots op dat mijn tentoonstelling, waarin ik mijn werk plaats naast bijzondere stukken uit de collectie van Museum Arnhem, enthousiast is ontvangen”, reageert Lenneke Wispelwey. “Op deze manier kan ik laten zien wat mij zo fascineert en hoe ik als vormgever te werk ga. Misschien heel verrassend: vanuit associatie en esthetiek breng ik, bewust of onbewust, een ode aan mijn grootste inspiratiebron: mijn oma. Ik hoop met mijn werk tijdloze, duurzame objecten te maken die nog generaties lang als erfstukken worden doorgegeven en steeds van nieuwe betekenis kunnen zijn. Elk stuk in de tentoonstelling draagt dit uit, inclusief de nieuwe werken die ik speciaal hiervoor maakte. Ik nodig iedereen uit om door mijn ogen naar de schoonheid van het traditionele, het alledaagse en het nieuwe te kijken en ik hoop dat mensen zich laten inspireren door de verhalen achter mijn werk en al deze verzamelde schatten.”

Servieskast

Studio Lenneke Wispelwey bestond in 2023 vijftien jaar. Dat vieren we in Museum Arnhem. Studio Lenneke Wispelwey – Breekbare weelde biedt een overzicht van Wispelweys werk. Bovendien heeft ze een selectie gemaakt uit de collectie van het museum, met kunstwerken die haar hart hebben gestolen. Stap binnen in Wispelweys wonderlijke wereld, met servies, tekeningen, schilderijen en meer. De tentoonstelling doet denken aan een servieskast bij iemand thuis, met allemaal bijzondere schatten die bij elkaar zijn verzameld. Bovendien wordt er gloednieuw werk getoond, speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling.

Herinneringen en vondsten

Lenneke Wispelwey heeft na haar afstuderen aan de afdeling Product Design van ArtEZ in 2008 haar eigen ontwerpstudio in Arnhem opgericht. Met een passie voor porselein maakt ze prachtige, poederigkleurige stukken met geometrische patronen. Haar inspiratie komt voort uit haar eigen herinneringen en vondsten uit het dagelijks leven. Haar liefde voor vintage zie je terug in haar atelier en galerie in Velp.