Stoere vrouwen

• 3 augustus 2024

De tentoonstelling ‘Museum of Memory’ toont nog niet eerder tentoongestelde aanwinsten van het museum, zoals de sculpturen uit de serie ‘Knights’ van kunstenaar Linda Stein (Have Art: Will Travel! Inc.).

ilver Knight 666

Met ‘Knights’, stoere lichamen van vrouwelijke ridders, wil Stein laten zien dat vrouwen niet hoeven te voldoen aan wat anderen van hen verwachten. ‘Silver Knight 666’ is zelfs een beeld dat bij speciale gelegenheden ook kan worden aangetrokken. Dit harnas met afbeeldingen uit godsdiensten en de populaire cultuur heeft een vorm die zowel mannelijk als vrouwelijk is. Stein moedigt je aan om je voor te stellen hoe het is om in een ander lichaam te zitten. Zo kunnen ideeën over hoe mannen en vrouwen horen te zijn, worden doorbroken.

‘Museum of Memory’ is te zin tot en met  18 augustus

Linda Stein, Knight on Watch 1229 (2022) & Silver Knight 666 (2009). Schenking Raymond Learsy, collectie Museum Arnhem. Foto’s: Eva Broekema.