Museum Arnhem in oorlogstijd

• 26 juli 2024
Gelders Archief: 1560-5740, Jacobsen, Public Domain Mark 1.0 licentie (foto: 9.SS Panzer Division ‘Hohenstaufen’)

De tentoonstelling Museum Arnhem in oorlogstijd staat, met behulp van foto’s, archeologische vondsten en objecten uit de collectie van het museum, stil bij de gebeurtenissen in en rondom het museum tijdens en na de Slag om Arnhem (september 1944). Deze expositie is van 3 september tot en met 27 oktober gratis te bezoeken in De Koepel van het museum.

Tijdens de Slag om Arnhem, die we in 2024 en 2025 herdenken tijdens 80 jaar Airborne en 80 jaar vrijheid, vond er vanwege de strategische ligging van het museum een hevig gevecht om vrijheid plaats aan de Utrechtseweg. Met de nodige gevolgen voor het museum, de collectie en de omwonenden.

De tentoonstelling neemt je, op de plek waar het 80 jaar geleden plaatsvond, mee in wat er speelde in en rondom het museum tijdens en na de Slag om Arnhem. Van de gevechten rondom het museum en de evacuatie na de Slag om Arnhem tot het veiligstellen van de collectie en de wederopbouw van het museum. Dat gebeurt met behulp van foto’s, archeologische vondsten en objecten uit de collectie van het museum. Ook in de beeldentuin van het museum, kun je enkele beelden over oorlog en vrijheid ontdekken, evenals twee zogeheten Kochbunkers kunt ontdekken.

Educatieproject met Dorenweerd College

Vanaf 12 oktober kun je daarnaast in Museum Arnhem in oorlogstijd ook werk van leerlingen van het Dorenweerd College in Doorwerth bekijken, waarin zij reflecteren op 80 Jaar vrijheid. Wat heeft volgens deze jonge generatie de oorlog betekend voor de regio? En hoe zien zij dat vandaag de dag nog terug?

Presentatie Familie Van Straaten in het Erfgoedcentrum

In een kleine presentatie in het Erfgoedcentrum in Rozet (Kortestraat 16, Arnhem) kun je tot slot de dagboeken van Jan van Straaten en het fotoalbum van zijn familie ontdekken. Deze Arnhemse familie moest na de Slag om Arnhem evacueren. In zijn dagboeken, geïllustreerd met vele tekeningen, vertelt een jonge Jan wat zij van zomer 1940 tot zomer 1945 meemaakten.

In het Erfgoedcentrum kun je ook een presentatie over de geschiedenis van Arnhem en omgeving bezoeken. Hierin is ook aandacht voor de Tweede Wereldoorlog.

kopfoto: Gelders Archief: 3383-6-0055, Public Domain Mark 1