Renaissance

• 24 juli 2024

In de tentoonstelling ‘Museum of Memory’ (tot en met 18 augustus) kun je nog niet eerder tentoongestelde aanwinsten ontdekken. Zoals deze twee foto’s uit de serie ‘Renaissance’ van fotograaf Angèle Etoundi Essamba.

Angèle Etoundi Essamba, Renaissance florale & Noblesse de Coeur (2019). Verworven met steun van het Mondriaan Fonds, collectie Museum Arnhem

Essamba liet voor deze serie haar modellen poseren zoals op portretten uit de 17e eeuw. De hoeden en kragen die de modellen dragen, maakte ze zelf. Geïnspireerd op de kleding van toen, maar met eigentijdse stoffen. Terwijl je op de portretten uit de 17e eeuw vooral witte mannen ziet, zie je op haar portretten trotse en krachtige zwarte vrouwen. Essamba herinnert je hiermee aan het koloniale en slavernijverleden en herschrijft deze geschiedenis op haar eigen manier.

kopfoto: Eva Broekema