Zaterdag 7 juli 1962: Opening Zadkine-tentoonstelling in Gemeentemuseum

• 7 juli 2024

De wereldberoemde kunstenaar Ossip Zadkine [1888 … 1967], in Nederland nu vooral bekend door zijn Rotterdamse oorlogsmonument De Verwoeste Stad, was in Arnhem een graag geziene gast. Op verschillende Sonsbeektentoonstellingen exposeerde hij zijn werk. Zijn ingebrachte beeld op de tentoonstelling van 1952, De Phoenix, werd drie jaar later door de gemeente aangekocht en staat vandaag de dag naast de vijver bij het stadhuis, Beekstraatzijde.

Het Gemeentemuseum (nu Museum Arnhem) eerde hem tien jaar later met een tweede tentoonstelling. Vooral recent werk van de kunstenaar, beelden, tekeningen en gouaches, vulden de drie zalen van het museum. De officiële opening was op zaterdag 7 juli 1962, maar Zadkine gaf de expositie extra cachet door een dag eerder het museum en zijn eigen tentoonstelling te bezoeken.

Phoenix van Zadkine in Gemeentemuseum, 1957, Het beeld De Phoenix van Ossip Zadkine stond voor de verplaatsing naar de vijver bij het stadhuis de eerste jaren in het Gemeentemuseum, nu Museum Arnhem. De geabstraheerde mythische vogel herrijst uit zijn eigen as. En die wedergeboorte uit het vuur was een belangrijke reden voor het Arnhemse stadsbestuur om het beeld in 1955 aan te kopen. Want de stad was na de Tweede Wereldoorlog ook weer herrezen.

© Gelders Archief: 1583-4558, fotograaf Politie Arnhem, Fotocollectie voormalig gemeentearchief Arnhem 2. Public Domain Mark 1.0 licentie (auteursrechtenvrij).

Zadkine-tentoonstelling in Gemeentemuseum, 1962, Alle kranten deden verslag van de opening van de Zadkine-tentoonstelling en het bezoek van de kunstenaar aan Arnhem. (De Volkskrant,7 juli 1962, via KB-site Delpher. Bekijk hier een grote versie totale krantenpagina.

Polygoonjournaal: Zadkine in Arnhem, 1962, Het Polygoonjournaal maakte een filmpje van bijna twee minuten over het bezoek van beeldhouwer Ossip Zadkine aan zijn tentoonstelling in het Gemeentemuseum. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, maker /producent Polygoon-Profilti. Public Domain Mark 1.0 licentie (auteursrechtenvrij). Bekijk hier

Literatuur en bronnen

De Volkskrant, 7 juli 1962.
H.Chr. van Bemmel, ‘Cultuur’, in: M.H. van Meurs e.a. (red.), Arnhem in de twintigste eeuw, Utrecht 2004, 290-315.
T. Brink, Nulboek Arnhem uit de kunst, Arnhem 2019, 58. Zie ook: https://www.collectiegelderland.nl/arnhemsekunst/object/1cf759d8-57d0-e97b-e3b2-e84a3470940d
T. Brink, Fietsroute Sonsbeek. Oude Sonsbeekwerken in de openbare ruimte Arnhem. Arnhem 2021.
H. Hofman, ‘De eerste Sonsbeektentoonstellingen (1949-1971). Een haperende traditie’, in:Arnhems Historisch Tijdschrift 36 (2016-2), 79-91.

bron: Arneym, geschiedenis van Arnhem