In memoriam Jacqueline de Jong

• 2 juli 2024

Deze week is bekend gemaakt dat kunstenaar Jacqueline de Jong (1939 … 2024) is overleden. Museum Arnhem bewijst haar een laatste eer door stil te staan bij haar schilderij ‘Piquer mais ne pas masser (Prikken maar niet masseren)’.

Jacqueline de Jong maakte sinds eind jaren ’50 schilderijen, tekeningen en sculpturen. In 1960 sloot ze zich aan bij de Situationisten, een groep die streefde naar maatschappelijke revolutie. Haar werk is dynamisch en kleurrijk, met invloeden van CoBrA. Dit schilderij komt uit een serie uit 1976-77, die gaat over de biljarttafel en de spelers, met titels die verwijzen nar erotiek en seksualiteit. De serie toont hoe De Jong dagelijkse taferelen en gebeurtenissen vastlegde.

Jacqueline de Jong, Piquer mais ne pas masser, 1967, collectie Museum Arnhem.