There’s an elephant in the room

• 23 juni 2024

Tijdens een twintigdaagse kunstperformance verandert Johannes Hovinga 7664 pagina’s van de IPCC werkgroepen I, II en III rapporten van de zesde beoordelingscyclus en het Syntheserapport in confetti, als voorbeeld van het gebrek aan gevoel van noodzaak.

Hij gebruikt een perforator met twee gaten en zit bijna zes uur per dag (de openingstijden van het museum) aan een tafel terwijl hij dezelfde beweging van het perforeren ononderbroken herhaalt.

Valk na de opning van het museum loopt Johannes in stilte de zaal binnen  en vlak voor sluitingstijd vertrekt hij in stilte. Dit doet hij  zes dagen per week, gedurende twintig dagen van 22 juni tot 14 juli 2024. Tijdens de performance spreekt en eet hij niet en drinkt hij alleen water. De enige pauze die hij zichzelf gunt is voor toiletbezoek, in stilte.

Op dag twintig verlaat hij in stilte de tafel; de confetti blijft twee weken liggen. Daarna komt hij terug en ruimt hij in stilte op.

De performance is een harde herinnering aan hoe we de dringende realiteit blijven negeren van het veranderende klimaat, het verlies aan biodiversiteit en de impact van vervuiling.

Foto: Ineke de Vries