Eerbewijs aan Jan Cremer

• 20 juni 2024

Jan Cremer – ‘Hij schreef zoals hij schilderde, hij schilderde zoals hij schreef’.

Gisteren is bekendgemaakt dat schrijver en kunstenaar Jan Cremer op 84-jarige leeftijd is overleden. Zijn debuutroman ‘Ik, Jan Cremer’ sloeg in de jaren 60 in als een bom; in zijn werk stond het breken met regels centraal. Cremer (Enschede, 20 april 1940 … 19 juni 2024) had een scherp oor voor vulgair, humoristisch taalgebruik en oog voor de absurde kant van de Amerikaanse glamourwereld.

Maar Cremer was ook actief als kunstenaar. Hij genoot onderwijs aan de kunstacademies van Arnhem en Den Haag. Zijn literatuur en beeldende kunst vertonen opvallende overeenkomsten. Beide richten zich op het zich losmaken van traditionele esthetiek en eeuwenoude culturele bagage, zoals de volgende citaten illustreren:

• “Ik lees niet, ik word gelezen.”
  • “Rembrandt? Wie is dat? Ik heb geen verstand van wielrenners.”

Museum Arnhem bewijst hem graag een laatste eer door stil te staan bij zijn serie ‘Tulpen’ uit de collectie. Van het museum.  Een zesdelige serie van tulpenvelden in diverse kleuren.

Jan Cremer, Tulpen (1976), collectie Museum Arnhem. C/o Pictoright Amsterdam 2024.