Inheritance – mapping colonial history # 2

• 17 juni 2024

De expositie Inheritance – Mapping Colonial History # 2  van kunstenaar en curator Sithabile-Art-Projects laat zien hoe de Nederlandse slavernij en slavenhandel verbonden zijn over verschillende werelddelen. Het belicht ook de vaak onzichtbare verhalen van tot slaaf gemaakte mensen in de WIC- en VOC-gebieden en de banden met de mensen in Gelderland, die ervan profiteerden. De tentoonstelling is van 19 juni tot en me1 septembert – gratis toegankelijk – te zien in De Koepel van het museum.

De geschiedenis van slavernij wordt vaak maar deels verteld. Nieuw onderzoek laat zien dat er veel meer te vertellen is. Als we aan de Nederlandse slavernij denken, denken we meestal aan de Antillen en Suriname. Maar volgens historicus Victor Enthoven zijn er vijf belangrijke thema’s in de Nederlandse slavernijgeschiedenis: de vroege koloniën in Brazilië en Nieuw Nederland, de forten in West-Afrika, de plantages aan de Wilde Kust (Suriname, Essequibo, Berbice en Demerara), de eilanden in de West-Indië (Curaçao, St. Eustatius, Bonaire, Saba, St. Maarten en Aruba) en de Nederlandse rol in de trans-Atlantische slavenhandel.

Er wordt weinig verteld over slavernij in de Indische Oceaan en de Grote Oceaan. Toch was de slavernij bij de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) groter en begon het eerder dan bij de WIC (West-Indische Compagnie). In Indonesië, zoals op de Banda-eilanden, begon slavernij eerder dan in het Caribisch gebied. Er waren ook meer tot slaaf gemaakte mensen in de VOC-gebieden. Nederlandse kennis over slavernij verplaatste zich van Oost naar West, van Indonesië naar het Caribisch gebied, en de VOC bood een systeem voor slavernij.

Deze tentoonstelling laat zien hoe de Nederlandse slavernij en slavenhandel over heel de wereld verbonden is en welke rol Gelderland hierin heeft gespeeld.

Over de kunstenaar

Sithabile Mlotshwa (Zimbabwe, 1975) is een beeldend kunstenaar en curator die in Nederland woont. Belangrijke thema’s in haar werk zijn cultuur en eigendom. Haar werk is onder meer tentoongesteld in het LACMA (Los Angeles County Museum of Art), Amsterdam Museum, op Refresh Amsterdam, de Biënnale van Casablanca, Museum van Bayreuth, Museum van Aschaffenburg en Kelvingrove Museums and Galleries in Glasgow.

Sithabile Mlotshwa, The Dutch Golden Age