Het favoriete kunstwerk van Hanno ten Holte
“Ter gelegenheid van het slagen voor mijn kandidaats in Groningen, heel lang geleden, kreeg ik van mijn tante, die zich voor het ministerie van OKW bezig hield met de promotie van Nederlandse kunstenaars na de oorlog, een echt olieverf schilderij, voorstellende een stier, bruin, zwarte achtergrond op een gele weide, niet ingelijst maar afgeplakt met plakband. De Nederlandse schilder is Willem Anthonie Oepst (1904 … 1988).
Deze stier heeft altijd op mijn studentenkamer boven mijn bed gehangen en heeft heel wat gezien. Als Ietje (mijn echtgenote) langs kwam was het eerste waar ze naar keek altijd de stier van Oepts. Het was in die tijd wel bijzonder dat een student op zijn kamer een echt schilderij had! Later heeft de stier altijd bij mijn bureau/werktafel gehangen en daar hangt hij nu nog.
Deze stier is een heel vroeg olieverf schilderij van Oepts, een exacte datum is niet bekend en is een uitzondering op zijn latere werk. Na de oorlog woonde Oepts ’s winters in Parijs en ‘s zomers ging hij naar Zuid-Frankrijk om inspiratie op te doen. En dat is terug te zien in zijn werk dat heel kleurrijk is en vaak een afbeelding van min of meer geabstraheerde landschappen en dorpsgezichten. Van Gogh en Cézanne waren duidelijk inspiratiebronnen voor hem.
Na de oorlog was het in de schilderkunst een en al abstractie. Oepts viel daardoor met zijn meer figuratieve werk een beetje buiten de boot maar werd later toch een gevierd kunstenaar, toen collectioneurs zijn werk gingen kopen en er veel tentoonstellingen aan hem werden gewijd.
Terugkomend op onze Stier, de enige overeenkomst die wij zien tussen onze dierbare Stier en zijn latere schilderijen is de kleur geel. En dat is prima!
Museum Henriette Polak in Zutphen heeft de grootste collectie schilderijen van Wim Oepts.”