Overdaad
Saïd Kinos combineert levendige kleuren met vervormde typografie. Als kijker zie je niet direct wat er staat en de letters in zijn schilderijen zijn ook niet meteen functioneel. De aandacht van de kijker gaat in eerste instantie intuïtief uit naar de vormen en kleuren van zijn werk. Pas als je de tijd neemt en nauwkeurig kijkt, zie je dat Kinos worden als ‘harmony’, ‘legacy’, ‘labour’ of ‘love’ verwerkt heeft; woorden die volgens Kinos een collectieve betekenis hebben en tegelijkertijd een persoonlijke associatie oproepen. Kinos laat je in eerste instantie bewust een visuele, kleurrijke overdaad ervaren. De overdaad waarmee hij de kijker confronteert, beschouwt hij als metafoor voor de enorme hoeveelheid informatie die er dagelijks via kranten, tijdschriften, televisie, reclameborden en online op ons afkomt. Met een achtergrond in graffiti en een opleiding als grafisch ontwerper ontwikkelde Saïd Kinos een fascinatie voor typografie en uiteenlopende vormen van visuele communicatie. Hij stelt de visuele ervaring met taal gelijk aan het functionele aspect en is groot pleitbezorger voor ‘post-typografie’ als kunststroming waarin taal gebruikt wordt om vormen en kleuren te ontdekken.
Visueel spektakel
Kinos tekent zijn letters met potlood op geruit papier en projecteert zijn compositie vervolgens op het doek. Woorden en zinnen worden opgebouwd en afgebroken, net zo lang totdat ze leesbaar zijn en er een spannende vlakverdeling ontstaat die zorgt voor een grafisch, kleurrijk visueel spektakel. Zijn letters lijken haast machinaal vervaardigd, maar in werkelijkheid zijn de vormen met schilderstape afgekaderd en ingekleurd met penseel en acrylverf. Kinos wil niettemin een machinale esthetiek oproepen die soms menselijke imperfectie toont, zoals een trilling in de lijnvoering of een dikkere verfstreek die reliëf toont.
In de tentoonstelling zijn schilderijen, werken op papier en bronzen sculpturen opgenomen. Daarnaast vervaardigt Kinos specifiek voor deze tentoonstelling een monumentale muurschildering met een serie werken op papier. Deze serie is geïnspireerd op de typografie en het kleurgebruik van historische tentoonstellingsaffiches, ansichtkaarten en een stadsplattegrond van Apeldoorn uit het archief en de collectie van de CODA. Omdat het van belang is de tijd te nemen voor zijn werk, kunnen bezoekers plaatsnemen op de letterblokken die Kinos voor deze tentoonstelling maakte. Deze letterblokken verwijzen naar de houten letterkubussen waar je als kind woorden mee kon puzzelen; nostalgisch speelgoed dat tegenwoordig steeds vaker wordt vervangen door online taalspelletjes voor tablet of telefoon.
Saïd Kinos
Saïd Kinos (1988, Rotterdam) begon in 2006 met de opleiding journalistiek in Utrecht. Daarna ging hij naar de Willem de Kooning academie in Rotterdam waar hij in 2012 zijn bachelor grafisch ontwerpen afrondde. In afgelopen jaren heeft Kinos zich voornamelijk gericht op het maken van muurschilderingen in de binnen- en buitenruimte en had opdrachten in Rotterdam, Den Haag, Londen, Denver, Los Angeles en Guangzhou. In 2019 ontving hij een beurs van het stimuleringsfonds Creatieve Industrie en was zijn werk te zien op het International Street Art festival Pow!WOW! in de Afrikaanderwijk in Rotterdam. In 2020 maakte Kinos met een grote muurschildering deel uit van ‘Kunsthal Light’, het talentontwikkelingsprogramma van Kunsthal Rotterdam.